Det var den 24 maj som Lantmäteriet i Gävle stängde ner flera av sina digitala tjänster efter att ha upptäckt att hemlig information funnits tillgänglig. I en enkät som myndigheten gjort med landets kommuner svarar majoriteten att de påverkats av nedstängningen.
Från tio minuter till flera veckor
Strängnäs kommun deltog också i enkäten och där uppgav man att det har blivit ökad arbetsbelastning och längre handläggningstider.
– Det är klart att det inte är bra. Det som tog tio minuter tar nu flera veckor, många har svårt att leverera det som förväntas av offentlig verksamhet, säger enhetschefen Nihad Hodzic.
Långa handläggningstider
Mätteknikern Pontus Nilsson som arbetar för kommunen säger att hans arbete försvårats när kommunen inte längre har direkt tillgång till Lantmäteriets förrättningsakter där bland annat kartor finns.
Nu måste man istället begära ut handlingarna manuellt och handläggningstiderna är långa.
– Vi har en handläggningstid på utlämnande på mellan 6-8 veckor i dagsläget, säger Åke Lundholm, pressansvarig på Lantmäteriet.
Känslig information
Enligt Lantmäteriet så finns det ingen prognos för när e-tjänsten är tillgänglig igen.
– Vi kan för närvarande inte ge någon prognos för när tjänsten är i gång. Vi jobbar för att så snart som möjligt komma igång med tjänsterna igen. Vi släpper på tjänsterna så snart vi har bedömt att det inte finns någon känslig information i tjänsterna, säger Åke Lundholm.