Lärare som ska fortbildas är i en gymnastikhall och gör övningar som bland annat involverar ballonger.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med när lärarna i Järfälla fortbildas och hör vad de tycker om kurserna. Foto: Henrik Montgomery/TT

Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre

Uppdaterad
Publicerad

Just nu genomgår många lärare i den svenska skolan olika vidareutbildningar inför höstens skolstart. I snitt lägger skolorna en procent av sina kostnader på kurser årligen. Men enligt en ny studie får utbildningarna inga positiva effekter för eleverna – de presterar istället sämre.

– Vi ser att resultaten i matematik och naturvetenskap är aningen sämre, säger Nils Kirsten, forskare i pedagogik.

Bakom studien står forskare från universiteten i Mälardalen, Uppsala och Göteborg. Forskarna har analyserat data från den internationella kunskapsmätningen TIMSS med totalt 900 000 svenska grundskoleelever under åren 2003-2019 inom ämnena matematik och naturvetenskap.

Enligt studien har elever vars lärare deltagit i kompetensutveckling inom dessa ämnen presterat sämre. Detta gäller främst högpresterande elever medan lågpresterande elever inte påverkats alls. En förklaring kan vara att tid till undervisning och planering av lektioner försvinner när lärare fortbildas.

– Det tar tid och resurser som hade kunnat användas på ett sätt som gynnar elevernas lärande bättre, säger Nils Kirsten.

Enligt Nils Kirsten talar inget för att fortbildning för lärare inom andra ämnen skulle ge bättre effekt.

Lärare positiva

När SVT hälsar på under en fortbildningsdag på Viksjöskolan i Järfälla berättar deltagarna att de ser positivt på kompetensutveckling och menar att det gör dem till bättre lärare.

– Det ger mig nya idéer, säger Ditte Kroll, idrottslärare.

Kvalitet avgörande

Enligt Nils Kirsten behöver inte all fortbildning ha negativa effekter.

– Om man tittar på forskning om högkvalitativa kompetensutvecklingsprogram så har de positiv effekt på elevers lärande. Men det verkar ju som att den typiska kompetensutvecklingen inte ser ut så, säger Nils Kirsten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Nils Kirsten berätta varför fortbildningen av lärare kan få eleverna att prestera sämre. Foto: SVT/Henrik Montgomery/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.