För att se hur användarvänlig AI-boten är har inbjudna elever fått testa verktyget. En av testkörarna är Keilla Hanuza, som ska börja tredje året på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna.
– Det här hade jag behövt redan i högstadiet, men speciellt nu under sista året i gymnasiet när det blir många inlämningsuppgifter, säger hon.
Demokratiserade lärande
Utvecklarna av AI-verktyget tror att det kan hjälpa elever att få hjälp utanför skolan.
– Vissa elever har föräldrar som är universitetsutbildade och de kan få en helt annan hjälp hemma än de elever som inte har det. Det här verktyget kan ge de andra eleverna den hjälpen, säger Maximiliam Mossfeldt.
AI-boten ska även ska fungera som extralärare i klassrummet.
– Elever som kanske inte vågar ställa frågor i klassrummet har möjlighet att få svar via den här chatten, säger Keilla Hanuza.
Hela tankekedjan
All chatt med verktyget loggas för att sedan lämnas in tillsammans med själva uppgiften. Läraren kan då se elevens tankeprocess, vilka frågor som ställts och vad AI-verktyget har svarat.
– Läraren får en djupare förståelse för hur eleven har resonerat fram till svaret. I matematik ska alla uträkningar fram till svaret redovisas, men det gör man inte i exempelvis So-ämnena. Det här verktyget gör det och kan då skilja fusk från eget arbete, säger Maximiliam Mossfeldt.
Valde skolan själva
De fyra studenterna har tittat på olika verksamheter inom Katrineholms kommun och sedan valt att arbeta med skolungdomars lärande.
– Vi har via dem även identifierat andra områden där AI kan komma till pass, men de såg själva att inom utbildning kunde de verkligen bidra, säger kommunstyrelsen ordförande Johan Söderberg (S).
Framtiden inom utbildning
AI-studenterna hoppas på att kunna fortsätta arbeta och utveckla chattboten i Katrineholm under hösten. Förhoppningen är att alla elever i Sverige ska kunna använda verktyget i framtiden.
– Jag skulle säga att det här är framtiden inom utbildning eftersom det här tar bort fuskaspekten inom AI då du resonerar dig fram till svaret och inte får det färdigt, säger Maximiliam Mossfeldt.
I klippet ovan berättar gymnasieeleven Keilla Hanuza hur AI-boten skulle kunna hjälpa henne i skolarbetet.