Järnvägsövergången där krocken inträffade är helt obevakad och saknar därmed ljus, ljudsignaler, bommar och annat som varnar för tåg som passerar. Det uppger Trafikverket.
– Det är inget konstigt med att man använder obevakade järnvägsövergångar utan vi använder de övergångar som finns, säger Bengt Andersson, övningsledare för militärövningen Aurora.
LÄS MER: Tåg krockade med stridsfordon
Flera utredningar pågår
Två utredningar pågår parallellt. Det är polisen och Trafikverket som undersöker händelsen. Dessutom har Statens haverikommission personal på plats för att besluta om även de ska inleda en officiell utredning.
– Vi gör en bedömning om hur allvarlig olyckan var och om det fanns något systematiskt fel, beroende på vad vi kommer fram till så kan vi sedan inleda en utredning, säger utredningsordförande Helene Arango Magnusson.
När det gäller polisutredningen har ärendet tagits över av åklagare.
– Jag har fått en dragning och beslutat att avspärrningarna på plats ska vara kvar tills de undersökningarna på plats är genomförda är klara, säger kammaråklagare Charlotta Tanner.
– Vi arbetar nu med att säkra bevisning, när det gäller en brottsplats är den första tiden kritisk. Förstörs den bevisningen på platsen kan man aldrig återställa den.
Haverikommissionen på plats
Några förhör med personal från försvarsmakten har inte hållits än. Haverikommissionen ska vara på plats och har påbörjat sin undersökning.
LÄS MER: Tågen ställs in under onsdagen
Eventuellt kommer även försvarsmakten att utreda händelsen separat.