Den byggdes för 73 år sedan och är 4,1 mil lång. Enda fram till 1997 transporterade den kalk mellan Forsby kalkbrott utanför Vingåker och hamneni Köping. Nu står den som ett industrihistorioskt monument. Men kanske inte så länge till. Den finska ägaren Nordkalk vill nämligen riva den.
– Det vore katastrof om det skulle ske i det här läget, när vi har arbetat i tio år med att förklara hur pass viktig det är att den får vara kvar, säger K-G Källerfors, ordförande i Kalklinbanans vänner.
En utredning som länsstyrelsen gjort visar att banan har ett så högt kulturhistoriskt värde att den till och med kan klassas som världsarv.
I tio år har föreningen kalklinbanans vänner arbetat för linbanans bevarande. De vill att ägaren tillsammans med de fem kommuner som banan passerar ska behålla anläggnigen och anlita en entreprenör som kan utveckla linbanan för exempelvis persontrafik i en turistsatsning.
– Det är precis samma linbana, byggd av samma människor som linbanan som finns uppe i Norsjö i Västerbotten. Där kör man idag persontrafik.
I Nordkalks rivningsplan framkommer att betongstolparna ska lämnas kvar. Spännstationerna ska rivas, stålkorgarna plockas ned och linor och övrigt stål återvinnas.
Se hela inslaget ovan.