Personalen i hemtjänstens nattpatrull misstänks bland annat ha registrerat insatser trots att de inte varit på plats hos de boende och struntat i att åka ut på larm när äldre behövt hjälp.
Flens kommunchef Håkan Bergsten menar att personalens agerande, eller brist på agerande, har inneburit problem för brukarna.
– Det har funnits incidenter som har varit tillräckligt lidande för den som varit drabbad av det och som är på helt oacceptabel nivå, säger Bergsten.
Missförhållanden
Missförhållanden uppdagades i september när arbetsgivaren Flens kommun kontrollerade inloggningar som de anställda hade gjort. Då visade det sig att anställda använt varandras id-kort.
Efter upptäckten stängdes de anställda av och kommunen inledde en egen utredning som nu har mynnat ut i att sex anställda sägs upp och ytterligare tre anställda varnas.
Efterlyser översyn
Vide Holm är sektionsordförande på fackförbundet Kommunal. Han beklagar det inträffade men efterlyser också en översyn av hemtjänstens verksamhet där arbetsgivaren tittar på arbetsbelastning, bemanning och annat.
– Sådana här saker ska ju inte kunna ske. Det här borde man fått stopp på innan. Nu måste man titta på hur det har gått till, säger Holm.
I klippet ovan berättar kommunchefen Håkan Bergsten hur kommunen agerar för att det inte ska hända igen.
Ärendet har också anmälts till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg.