Sjöfartsverket är just nu i stort behov av fler lotsar. För första gången på flera år har det uppstått vakanser på lotsstationerna i Oxelösund och Norrköping.
Ett liknande läge är det i Sveriges nio övriga lotsområden. En del kan förklaras med pensionsavgångar, men enligt lotsområdeschefen Jimmy Rosander finns det fler faktorer bakom kompetensbristen.
”Större rörlighet bland lotsarna”
Förr så var det vanligare att lotsarna hade samma arbetsgivare större delen av karriären till pensionen.
– De senaste åren har vi märkt av en större rörlighet bland lotsarna. I dag så prioriterar de lite yngre lotsarna familjeliv och man ser på karriären och yrkesrollen på ett annat sätt, säger Jimmy Rosander.
Enligt Jimmy Rosander är den privata delen av sjöfarten en konkurrent om arbetskraften då alla lotsar också är utbildade sjökaptener.
För Hanna Odengrund innebär yrket en hel del timmar på obekväm arbetstid, året runt, natt som dag.
Men ett enligt henne fördelaktigt schema har gjort det möjligt att fixa familjelivet med man och två barn hemma i Norrköping.
– Ett dygn i tjänst är ett dygn ledig också. Det betyder att jag kan vara hemma halva året i princip, säger hon.
Tiotusentals följare på Instagram
När det blir en stund över där på bryggan så publicerar hon också innehåll på Instagram där kontot ”Hanna the pilot” har drygt 27 000 följare. Syftet är att locka fler till att jobba inom lotsyrket och sjöfarten – i synnerhet kvinnor.
– Sjöfarten är ganska osynlig i Sverige i dag. Nio av tio saker som du har hemma eller som finns i matbutiken har någon gång varit på en båt, säger Hanna Odengrund.
Men det är väl ingen dans på rosor det här jobbet? Lite risker och tidiga morgnar och sådär?
– Absolut, det är viktigt att veta vad man ger sig in på, säger Hanna Odengrund.
Följ med Hanna Odengrund ut till havs för bordning av ett fartyg i videon.