Småbåtsleder är inte Sjöfartverkets ansvar

Publicerad

Sjöfartsverket upptäckte bristerna i utmärkningen av farleden Röka ström 2014. Sedan dess har en diskussion för att hitta en lösning förts. Men myndigheten själv kan inte ta över ansvaret och göra en mätning, eftersom de arbetar främst för handelssjöfartens intressen.

– Jag tror att det var en farledsbåt, ett av våra arbetsfartyg som jobbar i Mälaren med utmärkning, som rapporterade att utmärkningen inte stod där den stod enligt sjökort, säger Johan Westerlund, handläggare farledsförvaltningen Sjöfartsverket.

Upptäckten gjordes 2014 och som SVT Nyheter Sörmland berättat tidigare baseras den informationen, som alltså finns i Sjöfartsverkets djupdatabas, på mätningar gjorda i slutet av 1800-talet.

Nya EU-regler

När Strängsnäs seglarsällskap fick ansvar på 1990-talet godkände Sjöfartsverket den utprickning som då gjordes. Men med nya EU-regler behövs en ny mätning som håller för den standarden.

–  Det är ju sjömätt en gång i tiden, men det är ju väldigt gammal djupdata så man kan ju inte lita på den till hundra procent, säger Johan Westerlund.

Hur länge håller djupdatan?

– Vi har landhöjning som gör att den förändras, men den har man ju koll på och kan räkna om. Problemet är att djupdatan påverkar positioneringen och det gör att ett grund kan ligga ett antal meter från där det är utritat på sjökortet.

Prickarna måste bort

Sedan 2014, då bristerna påtalades första gången, har Strängnäs seglarsällskap, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket fört en diskussion, men när man inte kunnat komma överens har nu Strängnäs seglarsällskap valt att säga upp sitt ansvar.

Det betyder att de 25 prickarna måste plockas bort.

– Utmärkningen kommer inte att finnas där, strecket i sjökortet kommer väl att finnas kvar antar jag. Förhoppningen är väl att det någon gång i någons regi blir sjömätt, att utmärkningen kan sättas tillbaka, säger Johan Westerlund.

Varför kan inte ni gå ut och göra en sådan mätning?

– Det beror ju på vårt uppdrag, att sjöfartsverket ytterst är till för handelssjöfartens intressen, så vi sjömäter ju egentligen hela tiden och då först och främst de kommersiella farlederna där handelssjöfarten går, den avgiftsbelagda sjöfarten. Och vi är ju ett affärsverk, vi finansieras ju av farledsavgifterna.

Sjöfararens ansvar

Av det omkring 15.000 prickar och bojar som finns äger Sjöfartsverket ungefär hälften, resten ägs av hamnar, småbåtsklubbar och kommuner.

Är det mest fritidsbåtar som åker i Rökaströmmens farled ller gör komersiell trafik också det?

– Nej, den är alldeles för grund, där är det bara småbåtstrafik som går.

Vad innebär det att prickarna plockas bort från farleden?

– Det blir ju en större risk, det går inte att undvika. Om man inte har några prickar att gå på måste man köra på sjökortet. Men det är alltid på sjöfararens ansvar att förhålla sig till den informationen man har, märkena är bara till för att underlätta. Jag tycker det är bättre att det inte finns någon märkning alls, än en märkning som är felaktig, säger Johan Westerlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.