För att kunna jämföra har man på Mått Johanssons väg i Eskilstuna lagt den gamla asfalten i ena körfältet och den nya i det andra.
– Vi valde den här platsen för att den är hårt trafikerad, omkring 14 000 fordon passerar här varje dygn, säger Mikael Arvidsson, enhetschef gatuunderhåll i Eskilstuna.
Olika lösningar provas
Försök görs på olika håll i landet och de olika asfaltsproducenterna har olika lösningar för att hitta en asfalt som har mindre klimatpåverkan än den gamla.
– Nu befinner vi oss i den här testfasen, det är många material det forskas på och det är många tekniker som testas, säger Johanna Andréasson, ordförande i branschorganisationen Svensk beläggningsförening.
Den asfalt som provas i Eskilstuna har delvis ett bindemedel som kommer från skogsindustrin, lignin, istället för det traditionella bindemedlet, bitumen, som är oljebaserad.
– Vi vet att olja och petroleum har en negativ inverkan på miljön. Här har vi nu andra ämnen som har samma funktionalitet och fungerar lika bra men som i slutänden inte alls har samma negativa inverkan, säger Mikael Arvidsson.
Handlar inte bara om asfalten
Men det är inte bara själva asfalten som behöver bli mer klimatsmart, menar Johanna Andréasson på beläggningsföreningen.
– Vi måste titta på alla pusselbitar när det handlar om klimatpåverkan. Det är bränslet när man transporterar och producerar asfalten. Det handlar om att sänka temperaturen vid produktion och när man lägger ut asfalten. Att maximera mängden återanvänd gammal asfalt i den nya och att titta på alternativa material, säger hon.
Eskilstunatest utökas
På sikt kommer Eskilstuna kommun även att testa asfalten med det nya bindemedlet på fler ställen.
– Nu och ett par år framåt blir det intressant att se hur den här beläggningen står sig och kostnaden är likvärdig med den gamla beläggningen, säger Mikael Arvidsson.
Johanna Andréasson menar att även AI, artificiell intelligens, skulle kunna vara ett stöd när det handlar om nya tekniker.
– Jag tror att man kan använda AI när man tittar på hur vi kan öka livslängden på våra vägar och även när man utvärderar tekniker, säger hon.