En person i en gul säkerhetsjacka med reflexband står vid en vägkant och visar tummen upp. I bakgrunden syns en industri- och lagerområde med grönskande byggnader och ett stängsel. Molnig himmel över landskapet bidrar till en dämpad atmosfär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Därför testar Eskilstuna en ny asfalt, följ med på en provtur med enhetschefen för gatuunderhåll, Mikael Arvidsson. Foto: Lars Adolfsson/SVT

Svenska vägar ska bli mer klimatvänliga – se hur ny asfalt testas i Eskilstuna

Uppdaterad
Publicerad

På flera håll i landet testas nu nya sorters asfalt som ska ge mindre klimatpåverkan. I Eskilstuna görs ett test med en miljövänligare asfalt på en 400 meter lång sträcka, där man vill se hur hållbar den är jämfört med vanlig asfalt.

För att kunna jämföra har man på Mått Johanssons väg i Eskilstuna lagt den gamla asfalten i ena körfältet och den nya i det andra.

– Vi valde den här platsen för att den är hårt trafikerad, omkring 14 000 fordon passerar här varje dygn, säger Mikael Arvidsson, enhetschef gatuunderhåll i Eskilstuna.

Olika lösningar provas

Försök görs på olika håll i landet och de olika asfaltsproducenterna har olika lösningar för att hitta en asfalt som har mindre klimatpåverkan än den gamla.

– Nu befinner vi oss i den här testfasen, det är många material det forskas på och det är många tekniker som testas, säger Johanna Andréasson, ordförande i branschorganisationen Svensk beläggningsförening.

Johanna Andréasson, ordförande i Svensk beläggningsförening. Foto: privat

Den asfalt som provas i Eskilstuna har delvis ett bindemedel som kommer från skogsindustrin, lignin, istället för det traditionella bindemedlet, bitumen, som är oljebaserad.

– Vi vet att olja och petroleum har en negativ inverkan på miljön. Här har vi nu andra ämnen som har samma funktionalitet och fungerar lika bra men som i slutänden inte alls har samma negativa inverkan, säger Mikael Arvidsson.

Handlar inte bara om asfalten

Men det är inte bara själva asfalten som behöver bli mer klimatsmart, menar Johanna Andréasson på beläggningsföreningen.

– Vi måste titta på alla pusselbitar när det handlar om klimatpåverkan. Det är bränslet när man transporterar och producerar asfalten. Det handlar om att sänka temperaturen vid produktion och när man lägger ut asfalten. Att maximera mängden återanvänd gammal asfalt i den nya och att titta på alternativa material, säger hon.

Eskilstunatest utökas

På sikt kommer Eskilstuna kommun även att testa asfalten med det nya bindemedlet på fler ställen.

– Nu och ett par år framåt blir det intressant att se hur den här beläggningen står sig och kostnaden är likvärdig med den gamla beläggningen, säger Mikael Arvidsson.

Johanna Andréasson menar att även AI, artificiell intelligens, skulle kunna vara ett stöd när det handlar om nya tekniker.

– Jag tror att man kan använda AI när man tittar på hur vi kan öka livslängden på våra vägar och även när man utvärderar tekniker, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.