Hur rent ska det vara – och ska man smörja bultarna? Hör Lasse Dahlqvists bästa tips inför däckbytet i klippet.
Så byter du däck korrekt
1. Ta bort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.
2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontaktytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.
3. Byt ut skadade, slitna och kraftigt korroderade delar.
4. Smörj inte gängorna eller ytorna före montering. (Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd).
5. Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).
6. Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.
7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.
8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget.
Källa: Däcksäkerhetsrådet