Arbetet med att reparera elnätet efter stormen Alfridas härjningar fortsätter med oförminskad styrka. Men i takt med att problemen åtgärdas upptäcks också nya fel. På grund av de omfattande skadorna drar reparationsarbetet ut på tiden.
En del har varit utan el i åtta dygn. Prognosen är nu att kunder som bor på fastlandet kommer att få elen tillbaka någon gång mellan den 15 och 25 januari. För kunder på öar utan fast förbindelse är prognosen fortfarande att elen är tillbaka senast den 25 januari.
Arbetet ute på fält handlar om att reparera bland annat kablar ovanför jord. Varför är inte elnätet nedgrävt från början?
– Vi kan inte gräva ner hela elnätet. Det skulle varken vara eltekniskt helt görbart och framförallt inte kostnadsmässigt rätt att göra det, säger Annika Viklund, vd på Vattenfall Eldistribution.
Det är åtta dagar utan ström för vissa. Ska man som elkund i Sverige behöva acceptera det?
– Det här är ett väldigt svårt läge för våra kunder just nu. Naturligtvis är det oerhört svårt att efter åtta dagar inte kunna ha gett kunderna elen tillbaka. Det här är en extraordinär situation vill jag poängtera. Den här stormen kom in med 35 sekundmeter norrifrån och det är också oerhört mycket skog som har fallit. Det är många hus som är skadade som har fått ett träd på sig. Självklart vill vi att strömmen kommer tillbaka så fort som möjligt, säger Annika Viklund.
Vattenfalls prognos per område
Vattenfall har listat när olika Alfridadrabbade områden beräknas få elen åter:
Norrtälje Rörvik, Harö: 15 januari
Norrtälje Roslags Bro: 15 januari
Mellan Edsbro och Ununge: 15 januari
Grisslehamn: Fogdö, Singö och Byholma: 20 januari
Knutby: Lilla Sjörudan, Skogstorpet, Källberga, Byholma: 20 januari
Norrtälje, Nysättra Vätö, Edsgarn: 25 januari
Björkö: 25 januari
Gisslingsö, Tjockö, Tyvön, Lidön , Fejan, Stora Enskär: 25 januari
Väddö, Senneby, Gamla Grisslehamn: 25 januari
Stomnarö: 25 januari
Källa: Vattenfall
Ersättning vid strömavbrott
Elkunder har rätt till ersättning om elöverföringen avbryts helt under en sammanhängande period om minst tolv timmar.
Ersättningen beräknas som en procentsats av kundens beräknade årliga nätkostnad, dock lägst ett minimibelopp utifrån en procentsats av prisbasbeloppet.
De olika ersättningsbeloppen gäller för avbrott längre än 0,5, 1 eller 2 dygn och så vidare upp till 12 dygn.
Vid 12–24 timmars avbrott ges ersättning för 12,5 procent av den årliga elnätskostnaden, dock minst 1 000 kronor.
Maximal ersättning för en avbrottsperiod är 300 procent av kundens beräknade årliga nätkostnad. Dock lägst 13 000 kronor.
Källa: Vattenfall