Utanför terminal 5 på Arlanda står taxibilarna uppradade i olika led.
I de första två köerna står bland annat så kallade friåkare och mindre bolag anslutna till en beställningscentral. Sedan följer Taxi Kurir, Sverigetaxi, Taxi Stockholm och längst ut taxibilar till Uppsala och Västerås.
De här taxibilarna har ett avtal med Swedavia som driver Arlanda – ett avtal som innebär att om man åker till Stockholms city ska det maximalt kosta 800 kronor om man är en till fyra personer som reser. Men åker man bara en kort bit utanför innerstaden, till exempel till Liljeholmen eller Gullmarsplan, kan resan bli betydligt dyrare.
– Det finns de som står och gråter i vår reception som har fått betala 5 000–6 000 kronor, säger Pernilla Samuelsson, vd på Taxi Stockholm.
”Försöker härma oss”
Enligt företaget är det många resenärer som tror att de åkt med Taxi Stockholm men som i själva verket åkt med någon annan, till exempel en friåkare vars taxiskylt och namn liknar Taxi Stockholms. Det hände Julia Jackson Vikman.
– Det är tråkigt att vissa försöka rida på andra bolags rykte. Nu kommer jag vara noggrannare med att fråga, så att det är det bolag jag uppfattar det som och som jag vill åka med, säger Julia Jackson Vikman.
Stämt konkurrenter för varumärkesintrång
Taxi Stockholm har under flera år haft problem med så kallade ”copycabs”, taxiföretag som försöker efterlikna bolaget. Så sent som 2022 stämde Taxi Stockholm ett av bolagen för varumärkesintrång, och fick rätt. Det andra bolaget tvingades då betala sex miljoner i skadestånd, och byta namn.
– Mer eller mindre ända sedan avregleringen av taxi genomfördes har andra försökt härma oss, eftersom vi är det äldsta bolaget. Vi fyller 125 år i januari. Det är för oss nästan en omöjlighet att stoppa detta, säger Pernilla Samuelsson.
Efterlyser en total översyn av branschen
Pernilla Samuelsson säger att de gör allt de kan, men anser att de behöver hjälp från politiker och beslutsfattare.
– Vi använder våra jurister dagligen till det här och försöker driva så många ärenden vi kan juridiskt. Men det måste tas ett omtag och en total översyn av hur taxibranschen fungerar.
Antal reklamationer från kunder som hoppat in i fel taxibil
Jan–jun 2024: 117 st
Jan–jun 2023 : 94 st
Källa: Taxi Stockholm