Jennifer Mellgren valde att avsluta sin anställning på XXL. Foto: Privat/TT

Anställda bestraffas med armhävningar inför kollegor

Uppdaterad
Publicerad

Anställda på sportkedjan XXL bestraffas med armhävningar om de inte lever upp till säljmålen eller kommer försent till morgonmötet. Det berättar Jennifer Mellgren, före detta medarbetare i butiken. ”Vi har agerat blixtsnabbt på detta”, svarar vd:n.

I slutet av februari fick Jennifer Mellgren anställning i en av XXL:s butiker i Stockholm. Redan på hennes första arbetsdag informerades hon om att de anställda ska göra armhävningar inför sina kollegor om man begått vissa misstag eller inte lever upp till uppsatta mål. Det kunde handla om att komma sent till morgonmötet, eller att säga ”kund” istället för ”gäst” till de som handlade i butiken.

– När chefen berättade om armhävningarna så tog jag det som ett skämt. Men redan andra dagen på arbetsplatsen så uppmanades jag att göra armhävningar eftersom jag kom tre minuter försent till morgonmötet, berättar Jennifer Mellgren.

Vägrade göra armhävningar – kallades in till chefen

Butikskedjan själv valde att kalla armhävningarna för motivation, inte bestraffning. När Jennifer Mellgren vägrade kallades hon in till chefens kontor.

– Dåvarande chefen tog in mig på kontoret och förklarade att kulturen såg ut på det här sättet på alla varuhus. Att det ska vara motiverande. Men jag kan inte se armhävningarna som något annat än bestraffning, säger hon.

Enligt Mellgren ska chefen ha berättat att kulturen ”ser ut så här i alla varuhus”.

Stor respons från andra anställda

Efter bara nio dagar på arbetsplatsen sa hon upp sig. Då valde hon att berätta om erfarenheterna i ett Facebookinlägg som blivit viralt och delats tusentals gånger. Efter att inlägget publicerades så har flera andra anställda hört av sig till henne och delat med sig av liknande erfarenheter från samma arbetsgivare.

En medarbetare i Göteborg skriver i ett mejl til SVT att nyanställda skickades på ”boot camp” i Norge:

”På tal om armhävningar som bestraffning. Alla bestraffades med att gå ut och springa runt ett hus när en av deltagarna gäspade synligt.” (...) ”Jag är väldigt förvånad över att detta har kunnat pågå så länge utan att det uppmärksammats. Jag hoppas fler kan berätta.”

Att ledningen inte skulle känna till det och att det bara skulle handla om enskilda individer, ger inte den anställda i Göteborg mycket för.

”Det är vad som lärs ut på XXL Camp, en form av pennalism rätt och slätt. Redan där odlas en giftig kultur”, skriver hon till SVT Nyheter Stockholm. 

Förlorade säljtävling – fick köpa varan själv

Jennifer Mellgren berättar också om en metod som kallas ”bomben”. Då ska arbetslaget sälja en specifik vara inom en viss tid. Anställda som misslyckas uppges känna sig tvungna att köpa varan för egna pengar för att undgå bestraffning.

– En kille på min avdelning köpte ett par strumpor för att bli av med problemet. Han verkade uppgiven.

Men vad sa dina kollegor om det här?

– En del tycker att det är helt relevant och att det motiverar. Andra tycker att det är jobbigt och förnedrande. En del vågar inte säga vad de tycker eller känner.

XXL:s vd: Bestört och personligen berörd

SVT söker XXL för en kommentar. Men i ett facebookinlägg skriver kedjans vd Per Sigvardsson att han är bestört och personligt berörd av inlägget. Vidare skriver han:

”Vi tog därför omgående kontakt med det berörda varuhuset och hade samma dag ett möte med ledningen där vi diskuterade ärendet och åtgärder vidtogs. Vi har agerat blixtsnabbt på detta.”

”XXL har en tydlig policy för diskriminering, kränkande särbehandling och trakasserier som löpande kommunicerar internt, detta repeterade vi till samtliga varuhuschefer nu i fredags med anledning av denna händelse.”

Vilka åtgärder som vidtogs framgår inte av Per Sigvardssons inlägg.

Han skriver också att han upplever att XXL ”har en bra arbetsmiljö och en sund företagskultur som bygger på respekt för individen och likabehandling. Givetvis är vi tävlingsinriktade för att kunna erbjuda så bra service som överhuvudtaget möjligt till våra gäster.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.