För att boka en provtagning får man besvara ett antal frågor i appen, och får därefter en personlig kod som man använder för att boka testet. Beroende på vilka svar man gett får man olika koder om man ska testa sig för antikroppar eller om man ska testa sig för en pågående infektion.
Men koderna har lagts ut på olika sajter och används av personer som inte fått dem via appen, och nu pausar Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) möjligheten att boka provtagningar för covid-19 via appen.
Patientsäkerheten äventyras
– Det är viktigt att veta vilken typ av prov man ska ta, vilket appen kvalitetssäkrar. När då koderna exponerats och använts för att boka tester så finns inte den kvalitetssäkringen och patientsäkerheten äventyras, säger Maria Ahlmark, en av de ansvariga för appen Alltid öppet på SLSO.
Det har även varit så att när man loggat in på 1177 för att boka en provtagningstid med koden man fått i appen så har det varit en annan e-postadress än den egna som visats. Det förefaller alltså som att man bokar en tid i en persons namn.
– Vi har sett att det har hänt och det är en annan av orsakerna till att vi tillfälligt stänger möjligheten att boka via appen, säger Maria Ahlmark.
Ett uppehåll görs därför för funktionen till på måndag den 22 juni. Appen i övrigt ska fungera som vanligt.
Stort intresse för tester
Redan tidigare har appen haft problem med hög belastning och tidvis långa svarstider. Intresset för att boka tider för provtagning har varit mycket stort med över 100 000 bokade tester hittills.
I videon nedan hör ni Regionen om problem med appen när de under måndagen öppnade.