Familjen Pshdar  i Sigtuna köpte en ny mobil för 15000 kronor.När de kom hem och dottern öppnade förpackningen fanns där igen mobil utan bara metallbitar – mobilen var utbytt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon kan du se när Linn, 9, och familjen upptäcker innehållet i mobilkartongen och höra om besvikelsen av att inte bli tagna på allvar. Foto: Lisa Liljefors/SVT, Privat

Betalade 15 000 för ny mobil – fick kartong fylld med metallbitar

Publicerad

När Linn, 9, packade upp sin mammas nyinköpta mobil fick hon och familjen en ovälkommen överraskning. I stället för en Iphone låg där bara metallbitar inslagna i aluminiumfolie.

– Vi fattade ingenting, blev helt chockade och jätteledsna och besvikna, säger Linn Pshdar.

Den udda händelsen utspelade sig i slutet av augusti i år. Familjen Pshdar hade varit på Elgiganten och köpt ny telefon till mamman i familjen.

Hemma i vardagsrummet ville 9-åriga dottern Linn göra en ”unboxingvideo” där hon öppnade mammans nya Iphone.

Men i kartongen låg bara metallbitar förpackade i folie.

Besvikna på butikens bemötande

Familjen åkte efter upptäckten direkt tillbaka till Elgiganten. Men trots bildbevis där plomberingen bryts blev bemötandet på Elgiganten inte det förväntade. Familjen beskriver hur de upplevde att de inte blev trodda på.

– Vi bad om att få prata med den ansvarige i butiken men den personen kom inte ens och tittade på videon eller pratade med oss, säger Rasan Aziz besviket.

Kassapersonalen sa i stället åt familjen att mejla till supporten och bifoga filmen. Sen fick de återvända hem utan mobil och med metallbitarna kvar i asken.

Elgiganten: Oroväckande bedrägeri

Efter att SVT träffat familjen och sökt Elgiganten har företaget återkommit till familjen och erbjudit dem en ny mobil samt kompensation för köpupplevelsen.

Elgiganten säger till SVT att det rör sig om ett bedrägeri, och ser mycket allvarligt på det som hänt. Mobilen som familjen köpte var ett återköp. Det vill säga att någon köpt och sedan returnerat produkten oöppnad och plomberad. I butik kan den återköpta produkten då säljas som ny.

Företaget misstänker att det är i samband med returen och återköpet som bedrägeriet ägt rum.

– Exakt hur det gått till vet jag inte men det är ju ett bedrägeri och det är polisanmält, säger Linnea Cederquist, pr- och kommunikationschef på Elgiganten.

Utöver att polisanmäla har företaget startat en internutredning.

Butikschefen har efter händelsen pratat med familjen och bett om ursäkt för det bemötande familjen upplevde de fick i butiken.

Hör Elgigantens kommunikationschef om bedrägeriet och om de misstänker att det kan finnas fler drabbade förpackningar: ”Kontrollera alltid produkten”

Elgigantens kommunikationschef Linnea Cederquist berättar om att de polisanmält händelsen och startat en intern utredning

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Elgiganten ser mycket allvarligt på att någon bytt ut mobilen mot metallbitar. Foto: Lisa Liljefors

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.