Bilen avgör reklamen

Uppdaterad
Publicerad

Volvo V70 eller BMW:s s-serie? Reklamen som möter dig när du kör in i vissa parkergingsgarage anpassar sig numer efter vilken bil du kör.

När du köper bil placeras du omedvetet i en viss målgrupp. Det har ett IT-företag tagit fasta på och utvecklat reklam i parkeringsgarage, baserat på vilken bil du kör.

Köpcentrum som Nacka forum och Täby centrum har köpt annonser i den nya typen av riktad reklam. Dyr bil är lika med erbjudanden om exklusiva varor – skruttig kärra är lika med lågpris.

-Luxury, premium, normal, economy och budget. Vi har en sensor som känner av vilken kategori bilen tillhör. Reklamen kopplas sedan till den kategorin, säger Fredrik Vastad, vd Facility labs.

Ingen information lagras och enligt företaget som utvecklat tekniken bryter man inte mot några lagar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.