– Nu har jag ringt dem flera gånger utan att de gett mig svar, de säger att de ska ringa tillbaka men det gör de aldrig, så nu tar jag det vidare till Hyresgästföreningen, säger Binta Jammeh.
På Hembla ser de allvarligt på hennes problem att få svar.
– Om det nu är så, då fallerar vi. Så ska det absolut inte vara. Hon ska få tag i någon och hon ska få hjälp, säger Jonatan Öhman som är kommunikationsansvarig på Hembla.
”Behöver förmodligen göra mer”
Han förklarar att deras kundundersökningar visar att just tillgängligheten är en av de viktigaste aspekterna för hyresgästerna.
– Vi vill ha nöjda hyresgäster. När en hyresgäst hör av sig, och upplever att något inte fungerar som det ska, då ska vi hjälpa hyresgästen.
Och de hyresgäster som inte får tag på er?
– Vi har gjort insatser för att stärka tillgängligheten, förmodligen så behöver vi göra mer. Det är en självklarhet att man som betalande hyresgäst ska få tag i sin hyresvärd.
Antal ärenden bland de största hyresvärdarna i Järva
Hembla: 69
Victoria Park: 64
Familjebostäder: 29
Einar Mattsson: 34
SBB: 31
Svenska Bostäder: 21
Stockholmshem: 21
HSB Stockholm: 17
Olov Lindgren: 17
Siffrorna visar antalet medlemsärenden per 100 medlemmar hos hyresgästföreningen under 2017-2019.
Källa: Hyresgästföreningen
Hyregästföreningens ärenden per kommun som rör Hembla
Från 1 januari 2017 till och med 1 januari 2020 har Hyresgästföreningen i Stockholm registrerat 1 811 medlemsärenden rörande Hembla (eller Carnegie som bolaget tidigare hette), varav 1 065 rör hinder och men, lägenhetens skick eller störningar.
Antal ärenden per kommun
Botkyrka: 89
Haninge: 306
Huddinge: 352
Nynäshamn: 14
Sigtuna: 76
Sollentuna: 56
Stockholm: 562
Södertälje: 272
Upplands-Bro: 84
Siffrorna gäller alltså de hyresgäster som är medlemmar i Hyresgästföreningen. Till Hyresgästföreningen vänder man sig vanligen efter att inte ha kunnat lösa det själv med bolaget.
Källa: Hyresgästföreningen