Att bostadsbolaget Hembla inte vill ha någon direktkontakt med sina hyresgäster är uppenbart, menar Hyresgästföreningens jurist Bengt Öhman.
– De begränsar möjligheterna att ha en dialog, hyresgäster som vill felanmäla är tvungna att ringa till något kundcenter någonstans och där är det väntetider på upp emot 50 minuter, man stänger lokalkontoren.
Men det är inte bara hyresgästerna som har svårt att få kontakt.
– Hembla svarar inte ens kommuner i skrivelser, vad gäller exempelvis brandskyddet eller säkerheten på lekplatser, och de svarar inte ens oss när vi försöker ta kontakt.
I ett försök att ställa krav på Hembla samlar nu Hyresgästföreningen sina medlemmar för att informera om deras rättigheter och hyresvärdens skyldigheter. De vill även se ett större ansvar från tillsynsmyndigheterna. Som yttersta åtgärd kan Hyresgästföreningen komma att göra en tvångsförvaltning i de fastigheter där många boende upplever samma slags problem.
Hör Hembla svara i klippet ovan.