SAS flyg lyfter från Arlanda och SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad innebär det här för dig som passagerare? Och vad betyder det för Brommas framtid? Hör SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén förklara tisdagens besked från BRA och SAS. Foto: TT, SVT

BRA lämnar Bromma flygplats för Arlanda – ska flyga för SAS

Uppdaterad
Publicerad

SAS ingår ett avtal med flygbolaget BRA värt 6 miljarder kronor, det presenterar bolagen på en pressträff under tisdagen. Det innebär att BRA slutar flyga från Bromma och i stället utgår från Arlanda.

Avtalet mellan bolagen träder i kraft 2025 och sträcker sig över sju år. Avtalet innebär att flygplansflottan kommer att utökas och piloter och kabinpersonal rekryteras.

– Vi har varit på Bromma i 25 år och det är inte lönsamt att driva den flygplatsen. Vi måste koncentrera oss på Arlanda, säger Per G. Braathen, ägare av BRA, på en pressträff.

Enligt Braathen slog coronapandemin hårt mot Bromma flygplats, samtidigt som flygtrafiken inrikes aldrig återhämtade sig.

– Innan covid hade Bromma 180 flyg om dagen, idag har vi 80 flyg på en bra dag. Det är för lite för att ett flygbolag ska kunna överleva och för lite för att en flygplats ska kunna överleva.

BRA kommer att varsla personal

Beslutet innebär också att BRA kommer att varsla personal som jobbar med marktjänster och administrativa funktioner. BRA kommer att fortsätta flyga alla sina linjer från Bromma fram till och med december i år.

Beskedet kan innebära en snabbare nedläggning av Bromma flygplats.

– Beslutet innebär att Bromma sannolikt tappar omkring 90 procent av sin trafik. Svenskt inrikesflyg har därmed flyttat till Arlanda. Näringslivet ser positivt på detta. Nu behöver regeringen omedelbart se över hur man ska skapa incitament för att fler ska kunna resa till Arlanda, säger Daniella Waldfogel, vd på Stockholms Handelskammare.

Brommas framtid länge varit oklar

I februari meddelade den rödgröna majoriteten i Stockholms stad att man ville säga upp avtalet med staten om Bromma flygplats för att i stället bygga bostadsområde på platsen, när nuvarande avtal löpt ut 2038.

Swedavia, som driver Bromma, har länge påtalat att flygplatsen inte är lönsamt att driva.

Trots det var Moderaterna i Stockholms stad kritiska mot att avsluta avtalet om Bromma. Även regeringen har sagt att de inte vill att Bromma flygplats läggs ner före 2038.

– Inrikesflyg är viktigt för Stockholmsregionens och Sveriges tillväxt, tillgänglighet och konkurrenskraft. Hur dagens besked påverkar detta vet vi inte i nuläget, och det är viktigt att undvika förhastade slutsatser. Vi förväntar oss att en noggrann analys av framtida möjligheter nu kommer att genomföras, säger Christofer Fjellner (M) oppositionsborgarråd i Stockholm.

BRA:s ägare på plats på Arlanda.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Verksamheten på Bromma flygplats ”inte lönsam” enligt BRA:s ägare Per G. Braathen. Foto: Tommy Bergman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.