• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Skydden i taxibilarna varierar bland chaufförerna – även inom samma taxibolag. Foto: ALI LORESTANI / TT

Brist på skyddsutrustning i taxi upprör

Uppdaterad
Publicerad

Taxichaufförers bristande arbetsmiljö framträder under coronapandemin. Skyddsombudet Olivera Pobra är upprörd – och har larmat Arbetsmiljöverket.

– Corona visar det fula ansiktet på arbetsmarknaden där det finns problem, säger Olivera Pobra.

Taxichaufförer löper stor risk att smittas av covid-19, jämfört med andra yrkesgrupper, enligt Folkhälsomyndigheten.

Det är åkerierna som bär ansvaret för förarnas arbetsmiljö.

Olivera Pobra, regionalt skyddsombud på Transport, har börjat kontrollera vilka åkare inom Taxi Stockholm som har skyddsskärmar mellan fram- och baksäte. Hon anser att skärmen är nödvändig för att skydda mot droppsmitta.

– Jag tycker att alla ska skyddas. Att de inte känner sig oroliga kommer inte att skrämma corona, säger Olivera Pobra.

Olivera Pobra, regionalt skyddsombud på Transport i Stockholm, har begärt att Arbetsmiljöverket ska inspektera flera åkare inom taxibranschen. Foto: ALI LORESTANI / TT

Krav om skydd

Den 22 april uppgav Taxi Stockholm att man skulle börja montera skyddsskärmar i bilarna. ”Cirka 20 om dagen”, löd det. I mitten av juli hade en tredjedel av bilarna, cirka 500, monterat in skydd. Det ökar för varje dag, säger vd:n Gökay Akyüz men påpekar att det måste vara trafiksäkert också.

–Man kan inte bara ta ett plastskydd och sätta upp det. Det finns speciella krav. Det var viktigt för oss att vi fick ett okej från Transportstyrelsen (om skydden).

Ställa krav

Olivera Pobra på Transport har begärt att Arbetsmiljöverket ska inspektera flera åkare som hon anser inte fullföljer sitt arbetsmiljöansvar. Hon vill att myndigheten ska ställa krav – dels om att åkare ska få ökad kunskap om arbetsmiljöfrågor, dels förbättrad arbetsmiljö inom branschen i stort.

Ulrika Scholander är sektionschef på Arbetsmiljöverket och ansvarig för coronarelaterade ärenden.

– Det finns en osäkerhet från vissa åkare om vilka krav de kan ställa på sin taxiväxel, vilka körningar de kan säga nej till. Det kommer ofta ner till ekonomin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.