– Arlandas kapacitet måste öka, säger Sundström.
Han räknar med att Arlandas flygplats måste kunna klara nästan dubbelt så många flygresenärer år 2040. Därför väntar en omfattande och komplex utbyggnad. Det handlar inte bara om en fjärde landningsbana utan om en ny terminal och ökad kapacitet på järnväg och vägar till och från Arlanda. Någon bedömning av kostnaden har inte utredningen gjort.
Ingen framtid
Den rödgröna majoriteten i Stockholm gav strax efter valet 2014 besked om att man vill stänga flygplatsen 2022. Därför tillsatte regeringen en utredning, trots att statsminister Stefan Löfven (S) före valet sagt att flygplatsen skulle vara kvar.
Efter att en riksdagsmajoritet bestående av de borgerliga och Sverigedemokraterna sagt nej till att utreda en nedläggning av flygplatsen, så ansåg sig regeringen tvungen att ge utredningen vidgade direktiv så att det handlade om Stockholmsregionens kapacitet för flygtrafik och fler bostäder på lång sikt.
– Jag bedömer att Bromma inte har någon framtid efter 2038, säger Sundström.
Han pekar på att Bromma flygplats arrendeavtal med Stockholms stad går ut 2038 och uppger att man inte kan räkna med att det avtalet förnyas.
30.000 bostäder
– I takt med att regionen byggs ut hamnar flygplatsen alltmer i ett centrum, nära stadskärnorna. Och med de värderingar vi har i samhället i dag så kommer få att acceptera tät flygtrafik över staden, säger Sundström.
Enligt honom kan 30 000 bostäder byggas på och runt området i Bromma.
– Regeringen måste visa respekt för stadens planer och ge besked om vad som ska hända efter 2038 och det måste ske rätt snabbt, säger Sundström.
Han betonar att Bromma inte kan stänga förrän Arlanda fått en fjärde landningsbana, vilket tar omkring 20 år att förverkliga. Själva landningsbanan kan byggas på något år men planering och tillståndsprocesser tar tid. Det tog sju år när det gällde den tredje landningsbanan.
”Ganska akut”
– Detta är inget att gå och vänta på, planeringen måste starta, säger Sundström.
– Jag bedömer att detta är ganska akut för att klara flygkapaciteten.
Bland andra näringslivsföreträdare har varit kritiska till att Stockholms rödgröna politiska majoritet vill stänga Bromma flygplats 2022. Enligt Sundström är det viktiga för näringslivet att Arlanda har god tillgänglighet på morgnar och kvällar då trafiken in och ut från Stockholm är som värst.
Ett viktigt argument för att satsa på Arlanda och inte på flera flygplatser i Stockholmsområdet är enligt utredningen att Arlanda måste växa för att bli ett starkt nav för global flygtrafik.
– Arlanda måste kunna hävda sig med andra Nordeuropeiska flygplatser, säger Sundström.