Fartygen som trafikerat Stockholms skärgård i nära 30 år är nu till salu. Enligt Strömma Turism och Sjöfart kommer intäkterna bli för små när SL:s periodkort börjar gälla på Waxholmsbolagets båtar från årsskiftet.
LÄS MER: Klubbat: SL-korten ska gälla till sjöss
De tio fastanställda besättningsmännen kommer att sägas upp redan i månadsskiftet.
– All personal kommer att sägas upp från oktober, för de har så långa uppsägningstider. Men jag hoppas på att det går att hitta en lösning, säger Tomas Hanson, vd för Tema Skärgård, som kör båtarna på uppdrag av Strömma.
I somras kallade skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming Strömmas hot att sälja Cinderellabåtarna för ”dumheter”. Han menar att beslutet redan är anpassat efter de privata rederiernas önskemål – då SL-kortet bara kommer att gälla till sjöss under lågsäsong.
– Just sommarmånaderna – då intäkterna är som störst – är undantagna, säger han.
Men trots att de nu de facto ligger ute till försäljning står landstingsrådet fast vid beslutet.
– Vi kommer att fortsätta med det här men vi kommer också att träffa Strömma och föra en dialog med dem, säger Gustav Hemming.
Ingen direkttur till Sandhamn
Om båtarna försvinner finns ingen direktlinje från city till Sandhamn. Waxholmsbolagets båtar går från Stavsnäs brygga, en timmes bussresa från city.
Hur rimmar det med visionen om en tillgänglig skärgård?
– För det första finns det alternativ för att ta sig till Sandhamn. För det andra tror jag att om de lämnar den här luckan i utbudet kommer det finnas andra privata entreprenörer som ser möjligheten med expressbåtar till Sandhamn, säger Gustav Hemming.
Kostar 17 miljoner styck
De två stora fartygen, Cinderella I och Cinderella II, ligger ute till försäljning för 1.750.000 euro, eller knappt 17 miljoner kronor styck. Enligt mäklaren är det hittills bara spekulanter från Medelhavet som visat intresse.
– Det har inte varit någonting från våra breddgrader, utan från Kroatien, Italien och Ibiza, säger Arne Timmerling på Djurgårdsvarvet, som säljer båtarna.