I november kom beskedet att Förbifart Stockholm försenas i fyra år, dessutom beräknades kostnaden öka med 3,3 miljarder och landa på 37,7 miljarder. Nu räknar Trafikverket med att kunna öppna hela Förbifart Stockholm för trafik år 2030.
Fyra kilometer öppnas tidigare
Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreddes av Trafikverket, och nu kommer alltså besked om att en sträcka på fyra kilometer mellan Hjulsta och Häggvik kan komma att öppnas i förtid, det skriver StockholmDirekt. Projektchef Johan Brantmark kan dock inte säga exakt när det skulle ske.
Brantmark vill i nuläget inte spekulera i om det finns risk för ytterligare förseningar i projektet.
FAKTA FÖRBIFART STOCKHOLM
Den nya sträckningen av E4 är 21 km lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar.
Cirka 18 km av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 km tunnel.
Trafikverket bygger vägen i ett tjugotal större entreprenader, och i den här fasen av projektet befinner sig tretton entreprenader i ett intensivt byggskede. Ytterligare en entreprenad startar efter upphandlingen på Lovö.
När bergtunnlarna är klara kommer nästa del av bygget som är tekniska installationer. Den mängd kraft som ska installeras för att hålla alla system igång motsvarar en mindre kommun i storlek motsvarande Filipstad.
När Trafikverket öppnar vägen för trafik innebär det att mängden komplexa vägar dubbleras i Stockholm.
I våras upphandlade Trafikverket en tillfällig entreprenör ute på Lovö. En ny entreprenör väntas vara på plats i det delprojektet efter årsskiftet.
Källa: Trafikverket