• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Verksamheten togs ifrån dem på grund av inkompetens”, se brittiska ägarbolagets problemtyngda och kritiserade historik i Storbritannien. Foto: Oscar Olsson/TT

Efter fiasko i England – nu tar hårt kritiserat bolag över Stockholms tunnelbana

Uppdaterad
Publicerad

Undanhållen skatt, tusentals inställda tåg och omfattande förseningar. Go-Ahead, som nu får ta över tunnelbanetrafiken i Stockholm, är ett av Storbritanniens mest utskällda transportbolag. År 2021 åternationaliserade regeringen ett av bolagets tågnätverk efter en rad skandaler.

– Verksamheten togs ifrån dem på grund av inkompetens när det gäller järnvägsdriften, säger Oxfordforskaren Oliver Lewis.

I tisdags meddelade Region Stockholm att det relativt nystartade bolaget Connecting Stockholm AB vunnit upphandlingen att från 2025 driva Stockholms tunnelbana.

Driften av Stockholms tunnelbana är en av världens största offentliga upphandlingar, värd runt 40 miljarder kronor. Connecting Stockholm ägs till 55 procent av brittiska börsnoterade Go-Ahead, resten ägs av ett bolag baserat i Singapore.

Problemtyngt ägarbolag

Go-Ahead har drivit flera järnvägslinjer i Storbritannien sedan 90-talet. Men bolaget och driften har under många år omgärdats av stora problem.

Ett av de mest omfattande var i Södra England under 2016. Runt 60 000 tåg ställdes in, bland annat efter omfattande konflikter med personalen och skador på spåren.

2018 inträffade det som i England kallas ”Det stora tidtabellsfiaskot” där runt 10 000 Go-Aheadtåg blev inställda eller kraftigt försenade, vilket påverkade hela Storbritanniens järnvägsnät under lång tid.

Regionen: ”Har gjort en lämplighetsbedömning”

Hösten 2021 tvångsnationaliserade brittiska regeringen ett annat av Go-Aheads järnvägsnätverk efter anklagelser om skattefusk.

Regeringens utredning visade att bolaget undanhållit skatter på runt 300 miljoner kronor. Till det utdömde regeringen böter till bolaget på runt 360 miljoner för avtalsbrott.

– När du beskriver det så här så är det klart att det låter allvarligt. Vi har gjort en lämplighetsbedömning enligt svensk säkerhetslag. Vi kan inte hitta något som säger emot oss, säger Andreas Strömberg, presschef på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Svaret: ”Isolerad händelse”

Pressavdelningen på Connecting Stockholm AB skriver via mejl att det som hände i Storbritannien var ”en isolerad händelse” på ”den brittiska tågmarknaden” och den ”är idag sedan länge hanterad och utagerad”.

de tar över tunnelbanan

Connecting Stockholm AB har fått uppdraget att från maj 2025 driva tunnelbanan under 11 år. Det är ett svenskt bolag med Go-Ahead och ComfortDelgro som huvudägare.

I uppdraget ingår att köra tunnelbanan, trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Go-Ahead, från början ett bussbolag från Newcastle, är delägare i Govia Thameslink Railway som är en av Storbritanniens största järnvägsoperatörer. Koncernen är också etablerad som kollektivtrafikutförare i Australien, Irland, Singapore, Tyskland och Norge.

ComfortDelgro bedriver spår- och tunnelbanetrafik i Singapore och har verksamhet i sju länder, bland annat Storbritannien, Australien och Nya Zeeland.

källa: Region Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.