480 000 bensindrivna bilar, 36 000 etanolbilar och 4 500 gasdrivna bilar kommer att portas från innerstaden, visar en specialkörning som Transportstyrelsen gjort på uppdrag av tidningen.
Kommunerna får möjlighet att införa tre olika typer av miljözoner från den 1 januari 2020. Men först från 2022 blir det möjligt att förbjuda även nyare typer av dieselbilar, då omfattas även Euro 5-bilar.
Oklart vilka områden som berörs
Det är dock oklart vilka områden i Stockholms stad som egentligen ska omfattas av ett eventuellt beslut om miljözoner.
Av den halv miljon bilar som finns registrerade hos Transportstyrelsen är det också långt ifrån alla som körs i eller till och från innerstaden. Den som äger en äldre bil, från 1988 och bakåt som alltså saknar effektiv avgasrening, kommer dock inte att beröras alls. Den gruppen, varav 17 300 är i trafik i Stockholms län i dag, är nämligen undantagen och kommer att kunna köra fritt i zon 2.
Fakta: Miljözoner
På följande vis ser regeringens besked ut gällande nya bestämmer om miljözoner. Kommuner ska kunna ges möjlighet att införa zonerna från och med 1 januari 2020:
• Miljözon 1
Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) och det finns redan nu i åtta kommuner.
Fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020, därefter får endast fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6 köra i zonen.
• Miljözon 2
Från början ska dieselbilar som uppfyller utsläppskrav för Euro 5 och Euro 6 få köra i den zonen. Från och med 1 juli 2022 skärps kraven så att endast dieselbilarna ur Euro 6 får trafikera, detsamma gäller elhybrider och laddhybrider med dieselmotorer.
• Miljözon 3
Den zon där det ställs allra högst krav. Endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 får framföras där. Gällande tunga fordon ställs också höga krav.