Vintern har varit tuff för gångtrafikanterna i Stockholms stad. Vädret har växlat snabbt mellan plus- och minusgrader och snön som smält har bildat isgator när temperaturen åter sjunkit.
Nu visar Stockholms stads egna kontroller att företag som upphandlats för att snöröja och halkbekämpa kommunens vägar misskött uppdraget.
– Trafikkontoret granskar snöröjningen och halkbekämpningen både genom GPS-spår, stickprovskontroller och genom att följa upp allmänhetens tips och klagomål. Denna säsongen har trafikkontoret kunnat konstatera att entreprenörerna brustit, särskilt gällande halkbekämpningen, säger Christian Valtersson, det miljöpartistiska trafikborgarrådet Daniel Helldéns pressekreterare.
Finputsning – för en krona
En initierad källa berättar nu för SVT att entreprenörer som sköter snöröjningen i Stockholm satt i system att fuska.
– Jag har jobbat som arbetsledare hos en av entreprenörerna. Jag har full koll på faktureringen och hur allting går till, säger han.
Enligt vår källa, som nu lämnat bolaget, krävde ledningen att snöröjarna skulle avstå från att utföra vissa uppdrag i upphandlingen och istället fokusera på lukrativa extrajobb.
– Du ska göra så lite som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt. Du skiter i att göra det du ska göra enligt kontrakten och letar upp extrajobb. Det är det man tjänar pengar på, säger han till SVT.
Staden tillsätter extern revision
Vi har läst igenom de krav som stadsdelarna ställt på entreprenörerna och även tagit del av summor för att utföra uppdraget.
I stadsdelen Liljeholmen/Hägersten, som har flest kommunala trappor och infarter i Stockholm, beställdes snöröjning efter vinterns värsta snöfall den 3 februari då minst tolv centimeter snö hade fallit över stan.
Insatsen gavs högsta prioritet vilket innebar att snön skulle vara borta och underlaget halkbekämpat inom fjorton timmar.
Sex man – 2 200 löpmeter trapp – på fjorton timmar
Entreprenören gav sex trappskottare i uppdrag att snöröja och sanda 2 200 löpmeter trapp plus anslutande gångstråk. Enligt entreprenörens rapport var jobbet avklarat på exakt fjorton timmar.
För att denna ekvation ska gå ihop ska varje trappskottare ha skottat och sandat ungefär två trappsteg i minuten under dessa fjorton timmar. Utan rast eller tid att förflytta sig.
– I mina öron låter det inte logiskt, det låter som att man inte skulle klara av det, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Vet du mer? Maila vår redaktion.
Staden har redan bekräftat att de företag som fuskat kommer att få viten. Men efter SVT:s uppgifter har man även sjösatt en extern utredning som ska utreda hur utbrett fusket är.
Entreprenörerna: ”Bra dialog”
Snöröjningsentreprenörerna i Stockholms stad, Svevia och Peab, avstår från att ställa upp i intervju. De svarar i mejl att de har bra dialog med staden och är förhållandevis nöjda med hur snöröjningen fungerat. Tylömark, som också utför snöröjning för Stockholms stad, nekar till att fusk med snöröjningen skulle gagna företaget ekonomiskt.
Svevia:
”Årets vinter har hittills inte inneburit något extremväder som föregående år, men med utmaningen att det kom extremt mycket snö på kort tid. Vår bedömning är att snöröjning och halkbekämpning hittills denna vinter fungerat enligt avtal med vår uppdragsgivare.”
Peab:
”Vi är inför varje vintersäsong i dialog med vår beställare och förbereder oss sedan och redovisar vår planering i form av resurser och organisation. Vi arbetar också med det vi kallar för ständiga förbättringar. Vi utvärderar hur det har fungerat och gör olika åtgärder för att förändra det som kan bli bättre.”
Tylömarks:
”Alla entreprenörer i denna typ av avtal livnär sig på att utföra snö- och halkbekämpning. Därför finns det inget ekonomiskt incitament att medvetet inte utföra insats.”
SVT Stockholm har nekats att ta del av stadens kontroll av GPS-turerna och därmed se vilka bolag som fuskat med dessa. Även upphandlingarna är belagda med sekretess.
Staden delar ansvar för snöröjningen och halkbekämpning med stadsdelsförvaltningarna där Trafikkontoret har ansvar för city och större vägar i kommunen och stadsdelarna för parkvägar och de flesta gångbanorna.