Det var i februari som Stockholms stad sjösatte en granskning, efter att SVT Stockholm rapporterat om misstänkt fusk med överfakturering och bristfällig snöröjning. Revisionen som nu är klar visar att vänskapskorruption kan vara en av anledningarna till bristerna i vinterns snöröjning i staden.
Totalt fyra av de elva anställda på driften hos trafikkontoret har tidigare varit anställda hos de entreprenörer som nu ansvarar för snöröjningen i Stockholms stad. Två av dem ansvarar för precis de områden där de forna arbetsgivarna har kontrakt.
– Det är allvarligt, både om korruption förekommer och om misstankar om korruption förekommer, säger Natali Phalén, generalsekreterare vid Institutet mot mutor.
Hanterar jävsfrågor med ”sunt förnuft”
Stockholms stads egen jävspolicy slår fast att ”Vårt oberoende gentemot våra leverantörer ska inte kunna ifrågasättas”. Men i intervjuer med personalen på trafikkontoret upptäckte revisionsfirman att personalen inte ens kände till denna policy.
Istället visar det sig att personalen hanterade jävsfrågor med ”sunt förnuft”.
–
Man har försökt lösa situationen så snabbt och smidigt som möjligt säger Fredrik Alfredsson, tf verksamhetschef på trafikkontoret i Stockholms stad.
Få kontroller – inga viten
Trafikkontoret är också ansvarigt för att besluta om viten, när entreprenörerna inte utför uppdraget på ett tillfredsställande sätt. Men några viten kopplade till snöröjning och halkbekämpning krävdes inte ut under vinterperioden, inte förrän revisionen inleddes.
Slutsatsen i revisionsfirmans granskning är att avtalsbrott inte hanteras på det sätt som den offentliga upphandlingen kräver – med viten.
I revisionsrapporten står att ”flertalet driftanställda har nära relationer till entreprenörerna och dialog föregår vitesutställning i de fall då kvalitet på utfört arbete inte uppfyller föreskrivna krav”.
Man slår också fast att bara 15 procent av driftingenjörernas arbetstid lades på att kontrollera utförarna, vilket motsvarar hälften av den tiden som bör läggas, enligt trafikkontoret. Trafikkontoret har i tidigare intervjuer rättfärdigat detta med att man litar på entreprenörerna.
Nu pågår förhandling med entreprenörerna om hur stora viten det blir. Men SVT får inte ta del av handlingarna eftersom det, enligt trafikkontoret, skulle kunna ”rubba förhandlingarna”.
Vid så många tillfällen kontrollerades entreprenörerna av trafikkontoret
Bromma/Västerled – 1
Hägersten/Älvsjö västra/Liljeholmen/Skärholmen – 2
Gamla Stan – 3
Östermalm – 3
Farsta/Skarpnäck – 5
Norrmalm – 5
Spånga/Tensta/Rinkeby/Kista – 5
Hässelby/Vällingby – 7
Trafikleder – 7
Södermalm (söderort) – 10
Kungsholmen – 11
Enskede/Årsta/Vantör/Älvsjö östra – 18