Ljudet av hammarslag ekar innanför tunnelbanespärrarna vid Sergels Torg. För just nu monteras balkar under rulltrapporna vid T-Centralen och Östermalmstorg. Balkarna, som sätts längsgående under rulltrapporna, ska förhindra att fotstegen kan ramla loss.
– Dessutom ska vi montera fast sensorer som gör att rulltrapporna stannar om ett steg börjar lossna. Det är dubbla säkerhetsåtgärder med andra ord, säger Suss Forssman Thullberg, som är kommunikationschef på SL till ABC.
Östermalmstorg prioriteras
Sedan olyckan för drygt två veckor sedan, då en kvinna fastnade med sitt ben när ett fotsteg kollapsade, har 39 rulltrappor på elva stationer varit avstängda.
På Östermalmstorg innebär det att resenärerna måste gå uppför de 180 trappstegen. En tuff utmaning för t ex äldre och resenärer med barnvagn, eftersom stationen är en av de djupaste i hela Stockholms tunnelbanesystem.
– Den station vi prioriterar först är Östermalmstorg eftersom det är en central bytespunkt och där står alla rulltrappor stilla, säger Suss Forssman Thullberg.
Jobbar dygnet runt
SL jobbar nu dygnet runt för att förstärkningen av rulltrapporna ska bli klar så fort som möjligt.
Än så länge har bara de första delarna av de bärande elementen kommit på plats. Resten av delarna ska levereras från olika företag runt om i Europa. Men det finns ingen garanti för att förstärkningarna som nu görs räcker.
– Den här ombyggnaden är så omfattande att varje enskild rulltrappa måste besiktigas och få ett nytt körtillstånd innan vi får starta den igen. Än så länge är det oklart om vi kommer att få ett sådant tillstånd eller inte, säger Suss Forssman Thullberg.
– På sikt behöver vi först byta ut alla steg som är trasiga och därefter hela rulltrapporna. Men vår förhoppning är att vi långt innan dess kan få igång dem, säger Suss Forssman Thullberg.