Blir kollektivtrafiken trevligare och tryggare utan spärrar? Det vill styret i Region Stockholm ta reda på, genom ett pilotprojekt där spärrarna vid Näckrosens tunnelbanestation i Solna öppnas upp under ett års tid.
– Vi vet att det är många resenärer som upplever spärrarna som otrygga, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Syftet är att se om fler reser med tunnelbanan när spärrarna försvinner – utan att SL förlorar för stora intäkter. Blir försöket lyckat så kan fler stationer bli spärrfria i framtiden.
– Det finns många andra städer i världen som har det här systemet. Vi hoppas väl att det här ska kunna göra Stockholm lite mer som Berlin, säger Anton Fendert (MP).
Moderaterna: ”Dyr experimentpolitik”
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är kritisk mot pilotprojektet och menar på att det kommer öka fuskåkandet i kollektivtrafiken.
– Det är dum och dyr experimentpolitik. Vi ska bekämpa tjuvåkning, inte underlätta för den. Vi behöver spärrar för ett bra och snabbt sätt att kunna visera biljetter, säger han.