Foto: Johan Rosengren

”Frågan är om vite hjälper”

Uppdaterad
Publicerad

Lennart Karlsson på Synskadades riksförbund välkomnar landstingets beslut att kräva 10 miljoner kronor i vite av färdtjänstbolagen. Men han ifrågasätter om det verkligen hjälper och säger att det är hög tid att komma till rätta med de bakomliggande orsakerna till förseningarna.

– Frågan är om vite hjälper. Vi tycker naturligtvis att landstinget ska använda de påtryckningsmedel som finns, men det kommer sent med tanke på att det här har hållit på hela hösten, säger Lennart Karlsson, ombudsman på Synskadades riksförbund i Stockholms och Gotlands län.

SRF har tagit fram en krisplan

Sedan det nya färdtjänstavtalet trädde i kraft i februari har problemen med förseningar och uteblivna körningar växt lavinartat, menar Synskadades riksförbund. I oktober skrev förbundet att medlemmarnas liv ”havererar på grund av de stora problemen” i ett öppet brev till trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Kris i färdtjänsten

– Vi vågar inte lita på färdtjänsten längre och många upplever det som fruktansvärt pressande. Folk kommer för sent till jobbet och vet inte när de kommer hem, säger Lennart Karlsson.

I morgon tisdag håller Synskadades riksförbund en manifestation utanför landstingshuset innan trafiknämnden samlas för möte.

– Vi har utlyst en krisplan. I morgon lämnar vi över förslag på vad vi tycker att landstinget ska göra. Vi får se om de vågar prata med oss, säger Lennart Karlsson.

Uppgifter om att förare ratar färdtjänstresor

Det finns olika uppfattningar om vad förseningarna beror på. Lennart Karlsson och andra kunder som SVT Nyheter Stockholm har talat med säger att förare aktivt väljer bort färdtjänstresor. De ska anses krävande och inte lika lönsamma som vanliga körningar.

– Förarna uppfattar färdtjänstkörningar som mindre attraktiva. När det är högtrafik är problemen värst, för då finns andra körningar att tillgå. Då kommer färdtjänstkunden i andra hand och kan bli stående i timmar, säger Lennart Karlsson.

Taxi 020 (numera Sverigetaxi) har tidigare tillbakavisat att förare skulle välja bort färdtjänstkunder.

På landstingets trafikförvaltning menar man att problemen inte beror på att taxibolagen får för låg ersättning för resorna, utan på den kaotiska trafiksituationen i Stockholm.

Landstinget ska nu sätta in fler trafikledare som ska stötta förarna i trängseln och en ny zonindelning införs. Dessutom ska taxibolagen samarbeta bättre för att förhindra förseningar och uteblivna körningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kris i färdtjänsten

Mer i ämnet