Katarina Garamvölgyi har en intellektuell funktionsnedsättning och är beroende av färdtjänst för att klara av sitt vardagsliv. Hon måste ofta stå och vänta på färdtjänsten – ibland förgäves.
– Bilarna kommer inte, de har fel adress eller så åker de bara iväg utan att ringa. Då brukar jag bli vansinnig och skälla ut dem, säger hon.
Alltför få är nöjda
Katarina Garamvölgyi är inte ensam om att vara missnöjd med färdtjänsten. Enligt det avtal som skrivits mellan Stockholms läns landsting och de taxibolag som kör färdtjänst, ska 90 procent av färdtjänstkunderna vara nöjda. Men i den senaste mätningen nådde kundnöjdheten bara upp till 81 procent.
– Jag önskar att färdtjänsten skulle fungera så att den är en trygghet för oss som är beroende av den, men så är det absolut inte. Det känns som om man måste kriga med dem varje dag och det orkar jag inte, säger Katarina Garamvölgyi.
Handlingsplan framtagen
För några veckor sedan tog landstinget fram en handlingsplan som skulle göra färdtjänsten mer pålitlig. Bland annat sattes fler trafikledare in som lotsar färdtjänstförarna genom Stockholms kaotiska trafik.
Taxibolagen skulle också börja samarbeta bättre för att förhindra förseningar och uteblivna körningar.
– Jag har inte märkt någon skillnad. De senaste två veckorna har jag fått bilar som varit försenade runt 10 gånger, säger Katarina Garamvölgyi.
Men färdtjänst kanske ändå gör så gott de kan?
– Nej, det tror inte jag. Om man till exempel ringer till kundtjänst är de otrevliga, säger hon.
10 miljoner i vite
Nu har även landstinget fått nog. De två bolag – Taxi Kurir och Sverigetaxi – som kör färdtjänst måste nu betala 10 miljoner kronor i vite, eftersom de inte klarar av sitt uppdrag.
– Det är bra, men jag tror inte att det kommer att göra någon skillnad. Det behövs mer för att de ska ändra sig, säger Katarina Garamvölgyi.