Många som använder färdtjänst är inte nöjda och klagomålen är många, så pass att landstinget igår beslutade att de taxibolag som kör färdtjänst måste betala viten på sammanlagt 10 miljoner kronor. Men protesterna fortsätter trots detta, i dag demonstrerade synskadade utanför Landstingshuset som menar att de inte kan vänta längre på en bättre färdtjänst.
– Om man beställer en resa till en viss tid, så händer det oftast att den inte kommer i tid eller inte alls, när man ringer till kundtjänst hamnar man i kö upp till 50 minuter och får ofta höra att de inte har bilar. Det här upplever man varje dag om man har arbete eller studier, till slut blir man väldigt frustrerad, säger Hamaddah Mansour som är ombudsman på Synskadades Riksförbund.
Synskadades riksförbund lämnade över förslag till politikerna idag om hur de tycker att det ska bli bättre. Hamaddah Mansour anser att grundproblemet är att färdtjänst är mindre attraktivt än privata taxiresor, så fler förare väljer privata kunder istället för färdtjänst.
– Det finns de som är bra, men det finns de som säger att de är tvungna att köra oss, att de inte vill eller att de gör det bara för att vara snälla. Jag vill inte att någon kör mig bara för att vara snäll, vi ingår i en kollektivtrafik, man kör inte buss för att vara snäll.
– Det har funnits mycket problem tidigare, men nu är det kris, det är kaos sedan i höstas. Det har aldrig varit så dåligt som det är nu, säger Hamaddah Mansour.
”Oacceptabelt”
Ansvarige politikern, trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), håller med om att det fungerar dåligt och att det är just därför de bestämt om miljonviten.
– Vi har en färdtjänst som brister på väldigt viktiga punkter, bilar som inte kommer i tid, chaufförer som inte hittar och många upplever problem när de ringer kundtjänst. Så ska vi inte ha det, det är oacceptabelt, säger Kristoffer Tamsons.
Men kan det inte vara fel på avtalet, att ni gjort ett för billigt avtal?
– Prisskillnaden som finns i det här avtalet jämfört med det tidigare motiverar inte den dåliga verksamhet som nu levereras och vi har högre ställda kvalitetskrav än någonsin tidigare, utan det vi ser nu är ett problem som finns i hela Sverige, i alla län när det gäller färdtjänstverksamheten, att vi har en taxibransch som inte fungerar, säger Tamsons som menar att taxibranschen måste ta sitt ansvar.
– Ytterst handlar det om detta, att arbetstagare och arbetsgivare, att de som har taxibolagen och de som kör taxi känner ett ansvar för färdtjänsten.