Statens haverikommissions utredning av olyckan på Gröna Lund, där en kvinna omkom och flera personer skadades, har nu avslutas. I slutrapporten identifierar myndigheten flera brister som man menar bidragit till händelsen, som inträffade den 25 juni i fjol.
– Vi har bistått haverikommissionens utredning till fullo och vi välkomnar deras slutrapport, säger Jan Eriksson.
De utpekade bristerna handlar främst om den bärarm som knäcktes på undersidan av en av vagnarna. Haverikommissionen menar att Gröna Lund och andra inblandade aktörer brustit i beställning, tillverkning och kontroller av vagndelarna.
Originalritningen frångicks
Felen på bärarmen uppstod, enligt Eriksson, sedan den underleverantör som Gröna Lund anlitat för tillverkningen skickat vidare uppdraget till ett annat företag. I samband med detta frångicks originalritningen, menar han.
Gröna Lund står dock inte utan skuld, enligt haverikommissionen. Myndigheten skriver i sin rapport att Gröna Lund varit otydliga i beställningen av reservdelen. Därtill menar man att nöjesparken brustit i sina kontroller efter det att den levererats.
– Vi ser mycket allvarligt på att detta kunde ske. I ljuset av olyckan kan vi se att en närmare kontakt med och övervakning av tillverkaren troligtvis hade kunnat minska risken för de brister som uppkom.
Gröna Lund uppger vidare att man kommer trappa upp sitt säkerhetsarbete i skenet av olyckan. Jetline, som varit stängd sedan olyckan, kommer inte heller att öppna igen.
Polisutredning pågår
Den utredning som polisen inlett gällande olyckan pågår fortfarande. Inom ramarna för den misstänks Gröna Lund och två andra företag för brott.
Misstankarna gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan, enligt Åklagarmyndigheten.
– Vi vet inte mer om polisens och åklagarens utredning i dagsläget, så den får vi återkomma till, säger Eriksson.