Efter en lagändring kan kommuner numera markera ut särskilda cykelgator. Det innebär bland annat att det är cyklisternas fart som styr tempot på gatan. Inspirationen kommer från flera andra europeiska länder bland annat Nederländerna där cykelgatan funnits länge, förklarar borgarrådet.
– Smala gator, där det inte finns plats för cykelbanor, är utmärka cykelgator. Inte minst för att öka trafiksäkerheten, säger Lars Strömgren (MP).
Surbrunnsgatan är utpekad som ett av stadens huvudcykelstråk i den långsiktiga cykelplan som Stockholm stad följer.
Så mycket har Stockholm betalat för cykeltrafik
Kostnaden för den nya röda cykelgatan beräknas bli 23 miljoner kronor. Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) är kritisk till inrättandet av en cykelgata i centrala Stockholm.
–Det är upplagt för längre bilköer, oavsett om du har elbil eller inte. Tänker man på konsekvenserna, eller är man bara ute efter att hindra människor från att ta bilen vid varje givet läge, säger Dennis Wedin (M).
Beslut ska fattas i trafiknämnden den 16 februari och cykelgatan är tänkt att vara klar innan årets slut.
Se hur nya cykelgatan ska se ut och vart den ska gå – i videon.
Det här gäller på en cykelgata
- Fordon får inte köras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
- Den högsta tillåtna hastigheten märks ut med vägmärke.
- Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
- En förare som kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.
- En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.
- En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.
- Elsparkcykel klassas som cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 kilometer i timmen.
Källa: Transportstyrelsen och Polisen