Enligt Transportstyrelsens förslag skulle det råda en strikt miljözon, klass tre, i Gamla stan och det skulle innebära att bara elbilar och bilar på vätgasdrift skulle kunna åka där.
Men Stockholms trafikborgarråd är kritisk till förslaget, även om Miljöpartiet länge velat införa miljözoner.
– Vi vill ha miljözoner men jag tycker att det här förslaget är för trubbigt. Jag tycker att man bör kunna ha laddhybrider i stan. Det skulle vara mer flexibelt och mer sannolikt att vi skulle kunna genomföra, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP).
Förordar modell från Oslo
Redan idag är hela innerstaden en miljözon där det inte är tillåtet att köra tunga bussar och lastbilar om de inte uppfyller vissa miljökrav. Men i november kom Transportstyrelsen på regeringens uppdrag med en utredning om nya miljözoner med nya krav även för personbilar och andra lättare fordon.
Daniel Helldén (MP) menar att man skulle kunna lära av sig av Oslo.
– Där får man köra med hybridbilar om man kör på el där, säger han.
Transportstyrelsens utredning är lämnad till näringsdepartementet. Om bestämmelserna om nya miljözoner går igenom är det fortfarande upp till varje kommun att bestämma ifall och var de ska gälla.
Miljözoner
Idag kan en kommun begränsa trafik med tunga fordon som inte uppfyller särskilda utsläppskrav i miljözoner, men bestämmelserna gäller inte personbilar eller lätta lastbilar och bussar. Därför presenterade Transportstyrelsen i november ett förslag på hur man ska kunna få in även de fordonen i reglerna, allt för att förbättra luften i tätorter.
Transportstyrelsen föreslog två nya miljözoner, klass 2 och 3. Klass två innebär i princip att bara senaste årsmodeller av diesel- och bensinbilar tillåts, medan för att få resa i miljözon klass tre krävs att allt från tunga lastbilar till mopeder drivs med el eller vätgas.
I en fallstudie delades Stockholm in i zoner för att se hur konsekvenserna skulle bli, där hamnade Gamla stan under klass tre vilket skulle betyda att bara elfordon skulle kunna ta sig förbi den vägen mellan norra och södra delarna av innerstaden.
Transportstyrelsen konstaterade då att konsekvenserna skulle bli stora för Stockholm om de här miljözonerna infördes.
– Vi ser att kostnaderna för enskilda och företag kan bli mycket stora, beroende på storleken på miljözonerna och i vilken takt bestämmelserna införs, sade Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen, då.