Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nu är det tillåtet att köra 34,5 meter långa långtradare. Men hur är det egentligen att köra ett så långt ekipage? Häng med på en provtur. Foto: Tommy Bergman/SVT

Jättelångtradare börjar rulla på Sveriges vägar – ska minska utsläppen

Publicerad

Extra långa långtradare, upp till 34,5 meter, börjar nu rulla på de svenska motorvägarna. Postnord ser jättelångtradarna som ett sätt att få ner utsläppen.

– Det här kommer innebära färre ekipage ute på vägarna i framtiden, säger Caj Hember, transportchef på Postnord.

Den är längre än en blåval, Postnords nya och väldigt långa långtradare, men trots det har Henrik Johansson inga problem att manövrera den på Viksjöleden i Järfälla.

– Man är lite längre än vad man är van vid alla gånger men det går bra. Jag tror det här är en stor del av vårt logistiknät i framtiden, säger Henrik Johansson som är transportcontroller.

Sedan 1 december förra året är det tillåtet för upp till 34,5 meter långa lastbilar att rulla på nästan 600 mil av de svenska motorvägarna.

Järfälla kommun har även infört möjligheten för de här ekipagen att kunna köra på Viksjöleden så att de kan ta sig till och från terminalen i Veddesta till E18.

30 procent högre lastkapacitet

De nya långtradarna är nästan tio meter längre och har en lastkapacitet som är 30 procent högre än dem som vi varit vana att se på vägarna fram till nu.

– I slutändan kommer det här sänka utsläppen och det sänker även slitaget på våra vägar, säger Caj Hember.

Långtradarna kommer till en början rullas ut från Postnords terminaler i Mälardalen och Västsverige.

– Så där emellan kommer man kunna se dem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.