Den är längre än en blåval, Postnords nya och väldigt långa långtradare, men trots det har Henrik Johansson inga problem att manövrera den på Viksjöleden i Järfälla.
– Man är lite längre än vad man är van vid alla gånger men det går bra. Jag tror det här är en stor del av vårt logistiknät i framtiden, säger Henrik Johansson som är transportcontroller.
Sedan 1 december förra året är det tillåtet för upp till 34,5 meter långa lastbilar att rulla på nästan 600 mil av de svenska motorvägarna.
Järfälla kommun har även infört möjligheten för de här ekipagen att kunna köra på Viksjöleden så att de kan ta sig till och från terminalen i Veddesta till E18.
30 procent högre lastkapacitet
De nya långtradarna är nästan tio meter längre och har en lastkapacitet som är 30 procent högre än dem som vi varit vana att se på vägarna fram till nu. Därmed behövs inte lika många långtradare i framtiden, är tanken.
– I slutändan kommer det här sänka utsläppen och det sänker även slitaget på våra vägar, säger Caj Hember.
Långtradarna kommer till en början rullas ut från Postnords terminaler i Mälardalen och Västsverige.
– Så där emellan kommer man kunna se dem.