SL har i flera månader arbetat med att ta fram ett plexiglas runt bussförararna så att passagerare återigen ska kunna stiga på genom framdörrarna och i torsdags presenterades den nya lösningen.
Skyddsombudet skulle lägga ett skyddsstopp som innebär att framdörrarna fortsätter att hållas stängda och resenärerna får kliva på bak, precis som tidigare, men det stoppet hann aldrig bli verklighet. Istället
– Vi är lite förvånade över det här faktiskt. Glasen är godkända av Arbetsmiljöverket utifrån krav både på arbetsmiljö och smittskydd, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina.
Facket: Varje buss måste kollas
Enligt fackliga samordnaren och arbetsplatsombudet Ulf Wallin har plexiglasen inte godkänts i just dessa specifika bussar, även om skydden i sig är godkända sedan tidigare.
Men Arbetsmiljöverket gick inte på den linjen och bussarna öppnas nu som det var tänkt, vid den främre dörren.
Hör Ulf Wallin, facklig samordnare för Kommunal på Nobina i Norrtälje, förklara varför lösningen inte duger i videon.