Trots larm från regeringen, Folkhälsomyndigheten och lokala myndigheter om coronasmittans allt snabbare framfart i samhället så förekommer fortfarande trängsel i kollektivtrafiken.
Omkring 12 procent av alla avgångar upplever trängseltillfällen, inte sällan orsakade av trafikstörningar, enligt Storstockholms lokaltrafik (SL).
Svårt att begränsa antal
Enligt Claes Keisu, presskommunikatör på SL, så är möjligheterna att minska trängseln på perronger, bussar och tåg begränsade.
– Det vi kan göra är att köra så mycket trafik som vi mäktar med. Vi gör vad vi kan. I busstrafiken kan vi stänga dörrar, skylta fullsatt och köra förbi hållplatser. Samtidigt måste vi ju stanna och släppa av resenärer, och då passar många på att stiga på. I övrig trafik är det svårt om vi skulle reglera hur många som får stiga på ett tunnelbanetåg till exempel, säger han.
– Om vi ska räkna antalet personer som får kliva på varje gång kommer så får vi köer och trängsel på plattformen istället. Det är bättre om vi kan ha ett jämnt flöde i trafiken.
Tvång inte möjligt
SL:s möjligheter att med lagliga tvångsmedel avlägsna människor med anledning av risken för smittspridning är i princip lika med noll, enligt Claes Keisu.
– Det vi kan göra är att själva be resenärerna att ta sin del av ansvaret, att själva inte bidra till att skapa trängsel, säger han.
Ett sätt är att välja sin plats på bussen eller tåget med omsorg.
– I tunnelbanan har folk också en tendens att vilja åka längst fram eller längst bak i tågen, medan det finns relativt gott om plats i mitten. Samma sak gäller busstrafiken, säger Claes Keisu.