Redan i september meddelade Swedavia att det inte längre är lönsamt att driva Bromma flygplats. Att regeringen nu vill lägga ner flygplatsen väcker ont blod på flera håll.
– Rapporten från Swedavia togs fram under brinnande pandemi och då är det klart att man inte får något positivt besked. Ett privat alternativ har dykt upp som vill driva flygplatsen och menar att de kan göra det med vinst. Såvitt vi vet har man inte ens lyssnat på det, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen flyg.
M-toppen vill se satsningen på Arlanda först
Finansregionrådet Irene Svenonius (M) vill se en satsning på Arlanda innan Bromma flygplats kan skrotas.
– Jag vill se spaden i marken på Arlanda innan Brommas öde avgörs. Flyget är avgörande för Sveriges konkurrenskraft. Stockholm har flest internationella huvudkontor i hela Norden och är beroende av en stor modern flygplats med direktlinjer till hela världen. Det är därför oerhört viktigt att Arlanda tar sikte på att bli Nordens ledande flygplats, säger hon.
Tänkta bostäder på platsen
I Stockholm har det förts en hätsk politisk debatt om Bromma flygplats framtid. Miljöpartiet vill se bostäder på platsen, något som de borgliga partierna inte varit lika förtjusta i.
– För mig som företrädare för huvudstaden är det viktiga besked att det äntligen finns tydliga besked om Arlandas utveckling. Det har vi saknat under en lång tid. Samtidigt är det viktigt att svenskt inrikesflyg säkras, därför går det inte att diskutera en nedläggning av Bromma flygplats innan det finns en tydlig plan hur nationell och internationell tillgänglighet ska säkras, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).