Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Cyklisten Jonas Pannagel är en av flera som ställer sig kritisk när gående och cyklister får långa omvägar i minst 6 år. Foto: Omar Daham/SVT

Långa omvägar för gående och cyklister i sex år: ”Skiss på en kaffeservett”

Uppdaterad
Publicerad

När bygget av Tvärförbindelse Södertörn mellan Vårby backe och Jordbro står klart kommer det finnas en separat gång- och cykelväg längs hela sträckan. Men under byggnationen kommer flera gång- och cykelvägar behöva ledas om, och några av dessa vägar blir upp till fyra gånger längre. Det betyder att gående och cyklister behöver ta omvägar i minst 6 år.

Vid Huddingevägen kommer cykel- och gångvägen att ledas om och sträckan blir dubbelt så lång. Samtidigt kommer den befintliga motorvägen att flyttas åt sidan. En som är kritisk mot planerna är regionrådet Gustav Hemming (C).

– Varför skulle inte cykeln kunna vara prioriterad för en förflyttning i sidled på den befintliga vägen, säger han.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Blir fyra gånger längre

– Vi kan inte klara säkerheten för cyklisterna så nära inpå arbetsområdet och då blir det tyvärr så att de får en liten längre bit att cykla, säger Anders Selström, Trafikverkets projektchef.

I samband med bygget av tvärförbindelsen kommer också till exempel cykelvägen i Fittjaviken att ledas om. Den blir fyra gånger längre i minst sju år.

Den befintliga motorvägen kommer att flyttas åt sidan medan gång och cykelvägen leds på en längre sträcka. Foto: SVT Grafik

Se hur vägarna leds om och Trafikverkets svar i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Mer i ämnet