Orsaken är en konflikt mellan SL/Region Stockholm och Stockholms stad om byggandet av en gång- och cykelbro, enligt tidningarna.
Larmet kommer från ett brev som SL:s vd skickat till Stockholms stads exploateringskontor, och som tidningarna tagit del av. Där står det att regionen tvingas stoppa all tunnelbanetrafik mellan de två stationerna, om staden påbörjar pålningsarbetena i samband med byggandet av den nya gång- och cykelbron.
SL och Stockholms stad oense om riskerna
Enligt tidningarna är SL och Stockholms stad, som är ansvarig för bygget av den nya bron, oense om det innebär några risker för tunnelbanetrafiken. Regionen anser alltså att trafiken måste stängas av, medan Stockholms stad menar att riskerna är obefintliga.
Hör Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet, i videon ovan.
Markus Berensson (C), ledamot i trafiknämnden i Stockholms stad, är kritisk till kommunikaktionen mellan Stockholm stad och SL.
– Den här eftertraktade gång – och cykelbron har man vetat om i 10 år att den ska byggas, och nu har man hamnat i byråkratisk dödläge, säger han till SVT Stockholm.
”Försöker lösa situationen”
Stockholms Handelskammare har räknat på vad den samhällsekonomiska kostnaden att stänga av tunnelbanetrafiken mellan Slussen och Gamla stan skulle bli. Enligt dessa beräkningar blir kostnaden 18,9 miljoner kronor per genomsnittlig arbetsdag.
Arbetet med den nya bron väntas dra igång under hösten, något som SVT Nyheter Stockholm tidigare rapporterat om.
SVT Nyheter Stockholm har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP). I en skriftlig kommentar skriver han följande:
”Det här är en situation som inte är bra för någon. Den riskerar att försvåra hundratusentals stockholmares vardag.
Vi behöver hitta en lösning, men resenärernas säkerhet är väldigt viktig. Vi vill verka för att hitta en lösning där bron går att bygga, men inte på bekostad av tunnelbanetrafikens funktion eller säkerhet.
Vi gör vad vi kan för att lösa situationen.”