Stockholms stad vill bygga gång- och cykelbron mellan Slussen och Gamla stan genom att påla ner pålar till berggrunden i närheten av – och delvis diagonalt under – den befintliga Söderströmsbron, där tunnelbanan kör.
Staden menar att metoden är säker och inte kommer påverka tunnelbanebron. Men Region Stockholm, som SL är en del av, tycker att riskerna är för stora. Söderströmsbron vilar på pålar som drivits in i grus och sten samt fyllnadsmassor från 1800-talet och pålarna når inte berget.
”Det föreligger en inte obetydlig risk att Söderströmsbron sätter sig och tar skada, med risk för allvarliga och långvariga trafikstörningar”, skriver Region Stockholm i ett brev till Stockholms stad.
– Vi har i dagsläget ungefär 1 700 pålar i den här marken, vilka borrats ner med samma metoder utan att det uppstått något problem, säger Eva Rosman på Projekt Slussen, som är en del av Stockholms stads exploateringskontor.
Kostar en miljon om dagen
Dialogen kring hur gång- och cykelbron bör byggas har pågått under lång tid, och byggstarten har skjutits upp. Senaste startdatumet var den 28 augusti, men det har passerats. Och att Region Stockholm och Stockholms stad inte kan komma överens kostar skattebetalarna pengar.
– Vi har en stilleståndkostnad som ligger på ungefär en miljon kronor per dag, säger Eva Rosman.