I Hongkong har de redan byggt en tågstation och en stadsdel med bostäder och shoppingcentra, och tillsammans med stora byggföretag har de planer för Stockholm 2070, en vision hur Stockholm skulle kunna se ut i framtiden.
– För att få en levande stad måste man ha bostäder, ytor för komersiell verksamhet och en fungerande kollektivtrafik. Faller någon av de bitarna bort fungerar inte staden lika effektivt som den skulle kunna göra. Det blir allt vanligare att en och samma aktör bygger kollektivtrafik och planerar stadsdelar, säger Peter Viinapuu, vd MTR Stockholm.
MTR är baserat i Hongkong, men har även verksamhet i London och Beijing, och de är inte ensamma om att arbeta med både kollektivtrafik och samhällsprojekt. Ett koncept som blir allt vanligare, både i Sverige och internationellt.
– Det som är intressant är att vi behöver hitta former för att få ett bra byggande som hänger ihop med kollektivtrafik. Om det är samma aktör som gör det, på vissa delar av tunnelbanesystemet, så kan det bli bra byggande och bra kollektivtrafik som hänger ihop, säger infrastrukturforskaren Björn Hasselgren på KTH.
Finns det några risker?
– Det finns alltid risker med samarbeten när offentlig sektor ska köpa något av en privat aktör. Att det blir dyrare än man hade tänkt sig och att man inte får det man hade tänkt sig när man gick in i avtalet är två klassiska exempel. De behöver man hela tiden följa upp från beställarens sida, säger Björn Hasselgren.