I dag beslutade Trafiknämnden i Stockholms stad att riktlinjer mot sexistisk och rasistisk reklam ska införas. Beslutet gäller digitala reklamvitriner och informationstavlor i utomhusmiljön i Stockholms stad.
– Vi som stad har ett stort ansvar mot stockholmarna när det gäller den reklam vi hyr ut plats för. Vi måste se till att den inte är kränkande eller stötande på något vis. Man ska känna att man kan gå i det offentliga rummet utan att mötas av sexistisk eller rasistisk reklam, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Följer branschens riktlinjer
Stadens riktlinjer för utomhusreklam kommer att följa Reklamombudsmannens med ett tillägg att även motverka rasistiska budskap. Om Trafikkontoret anser att budskapen i reklamen bryter mot riktlinjerna måste budskapen tas ned inom 24 timmar. Tidigare har man inte haft några bestämda riktlinjer.
– Den största skillnaden när riktlinjerna införts blir att vi har möjlighet att ta ner reklam som vi tycker är fel, säger Daniel Helldén.
Miljöpartiet säger att exempel på vad för slags reklam som inte skulle vara okej är sådan reklam som blivit fälld hos Reklamombudsmannen.
Börjar gälla nästa år
Den styrande majoriteten i Stockholms stadshus med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har varit drivande i att få till regleringen.
– Förslaget ska vidare till kommunfullmäktige men vi i majoriteten och i grova drag även oppositionen är överens, säger Daniel Helldén.
Reglerna förväntas börja gälla redan nästa år men själva beslutet tar upp till tre månader att verkställa och sedan ska riktlinjerna föras in i alla avtal.