• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Här mellan Vattugatan och Kungsbron vill Jernhusen bygga en ny station ovanpå spåren som ska länkas ihop med den befintliga Centralstationen. Foto: Jernhusen

Nu planeras en station ovanpå spåren vid Centralen

Uppdaterad
Publicerad

En ny tågstation ovanför den befintliga centralstationen – en överdäckning som det talats om länge. Idag lanserade Stockholms stad tillsammans med Jernhusen en vision för hur det framtida centralstationsområdet i Stockholm ska se ut.

Jernhusen som äger och förvaltar Centralens byggnader vill bygga en station ovanpå spåren genom att däcka över området mellan Vattugatan i söder och Kungsbron i norr. Den befintliga stationen skullle kompletteras med två byggnader norr och söder om Klarabergsgatan, och skullle enligt Jernhusen ge bättre tillgänglighet.  Den nya stationen skulle länkas ihop med den gamla och Jernhusen har lämnat in en detaljplaneansökan till Stockholms stad.

Stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S) är positiv till planerna.

– Vi ser detta som en möjlighet att få ut mer av Stockholm, mer stad till invånarna helt enkelt. Vi vet ännu inte hur hög överdäckningen kommer att bli, men ser detta som en positiv förändring för resenärer och invånare i Stockholm.

Dubbla antalet resenärer väntas inom 20 år

Bara idag rör sig över 200.000 resenärer varje dag genom Centralstationen i Stockholm som är Sveriges största anknytningspunkt, och fler beräknas det bli.

– Urbanisering till storstäderna är en global trend och vi räknar med att en fjärdedel av Sveriges befolkning kommer att vara bosatta i Stockholm inom de kommande 20 åren. Det innebär att dubbelt så många resenärer kommer att trafikera centralstationsområdet, säger Cecilia Granath, pressansvarig på Fastighetsbolaget Jernhusen.

Den nya stationen ska klara av att ta emot längre tåg än dagens tåg. När nya Citybanan öppnar 2017 flyttas pendeltågstrafiken från bangården vid Centralen vilket gör att man får en lucka när man kan bygga över spåren.

Klarabergsplan kan bli nytt torg

Biltrafiken på Klarabergsgatan kommer troligen bli mycket begränsad och kanske försvinna helt i framtiden, vilket innebär att Klarabergsplan skullle kunna bli ett nytt torg där bussar skulle stanna för att underlätta byten.

– Förhoppningen är att vi är igång inom ett år och att arbetet står klart tidigast 2022. Förutom en överbyggnad och en ny station, kommer tågen att bli längre och delvis ersättas av höghastighetståg. Förutom en effektivare lokaltrafik så kommer Stockholm som stad att bli mer attraktiv när city länkas ihop med Kungsholmen, säger Cecilia Granath.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.