Brandhunden Nogger på Järvaveckan

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur brandhunden, Nogger, hjälper till att sprida kunskap om hemförsäkring. Hör också Ulrica Loeb, kommunikatör på Svensk försäkring om varför de är just på Järvaveckan för att informera. Foto: Ellinor Knoxborn/SVT

Nytt projekt ska nå de som saknar hemförsäkring – lanseras på Järvaveckan

Uppdaterad
Publicerad

400 000 personer i Sverige saknar hemförsäkring. Efter att ha undersökt gruppen närmare bestämde sig branschorganisationen Svensk försäkring för att starta ett nytt informationsprojekt med syfte att nå ut till rätt personer.

Knappt fyra procent av alla invånare saknar hemförsäkring i Sverige, men inom vissa grupper kan andelen vara större.

Efter en förstudie bestående av enkäter och djupintervjuer med personer, med respektive utan hemförsäkring, beslutade Svensk försäkring att rikta sin nya informationskampanj mot de grupper som behöver den mest.

Nyheter från SVT:s redaktion i Järva

– Vi har valt att rikta in oss på de som bott i Sverige upp till tio år, och de som bor i andra eller tredje hand, säger Ulrica Loeb, kommunikatör på Svensk försäkring.

Brandhund sprider kunskap om hemförsäkring

Under Järvaveckan är de för första gången ute och pratar om det nya projektet och möter målgruppen samt personer som kan hjälpa till att sprida kunskapen om vikten av hemförsäkring vidare i rätt forum.

Projektet kommer pågå i minst ett år, men kan förlängas.

För att locka åhörare till seminariet om hemförsäkring bjöds brandhunden Nogger in. Han visade hur han letar efter brandfarlig vätska efter en brand.

Se Nogger söka och hör mer om projektet i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyheter från SVT:s redaktion i Järva

Mer i ämnet