Knappt fyra procent av alla invånare saknar hemförsäkring i Sverige, men inom vissa grupper kan andelen vara större.
Efter en förstudie bestående av enkäter och djupintervjuer med personer, med respektive utan hemförsäkring, beslutade Svensk försäkring att rikta sin nya informationskampanj mot de grupper som behöver den mest.
– Vi har valt att rikta in oss på de som bott i Sverige upp till tio år, och de som bor i andra eller tredje hand, säger Ulrica Loeb, kommunikatör på Svensk försäkring.
Brandhund sprider kunskap om hemförsäkring
Under Järvaveckan är de för första gången ute och pratar om det nya projektet och möter målgruppen samt personer som kan hjälpa till att sprida kunskapen om vikten av hemförsäkring vidare i rätt forum.
Projektet kommer pågå i minst ett år, men kan förlängas.
För att locka åhörare till seminariet om hemförsäkring bjöds brandhunden Nogger in. Han visade hur han letar efter brandfarlig vätska efter en brand.
Se Nogger söka och hör mer om projektet i videon.