Rulltrapporna på pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är inte säkra, och stationerna får inte användas utan rulltrappor, meddelar Trafikverket.
Händelsen som satte igång förloppet inträffade i måndags:
– Det blev tvärstopp, alla rasade bakåt i ett fritt fall. Det är bara tur att inte fler har blivit allvarligt skadade, säger Caroline Ottosson vid en pressträff.
SL satte in omfattande kontroller under torsdagen. Då visade det sig att rulltrapporna var i dåligt skick – trots att stationerna bara har varit i drift i ett år.
”Otroligt förvånande”
– Vi har blivit otroligt förvånade över det vi funnit. När vi öppnade rulltrappan fann vi att det hade rostat och att det fanns ett omfattande slitage.
SL öppnade även en rulltrappa som inte hade glapp och fann samma problem.
– Det gjorde oss oroliga, och vi har funnit fler rulltrappor som har liknande symptom.
Totalt är det 71 rulltrappor som stängts av vid stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan. Enligt Per Hallberg, presskommunikatör på trafikförvaltningen i Stockholm, har inte rulltrappor på andra stationer samma konstruktion.
– Inte exakt samma. De här är ju bara ett år gamla, på andra stationer har vi äldre rulltrappor. Vi kommer att titta på andra rulltrappor också, men det är inte de som är prio nu, säger Per Hallberg.
– Vi kan tyvärr inte säga hur lång tid det här arbetet kommer att ta. Vi har en leverantör som just nu jobbar för fullt för att åtgärda de rulltrappor som har fel.
Resenärer uppmanas att i stället använda närliggande pendeltågstationer eller tunnelbanestationer.
– Jag vill inte spekulera i hur lång tid arbetet tar. Vi får återkomma till det när vi har fakta framför oss, säger Per Hallberg.
Även SJ påverkas
Stoppet påverkar samtidigt fler än bara de som ska ta sig till jobbet i Stockholm. Eftersom SJ:s lösning för att transportera resenärer som påverkas av renoveringen av den så kallade getingmidjan till stor del förlitat sig på pendeltågen blir det nu andra färdvägar för dem som ska ta sig söder om huvudstaden.
– Nu kommer vi att hänvisa resenärerna till tunnelbanan i stället, säger Agnes Hägg på SJ:s presstjänst och tillägger att personer som har köpt en pendeltågsbiljett med SL, via SJ, får åka med tunnelbanan i stället.
– Det är en hel del stressade resenärer som inte vet hur de ska ta sig fram. Vi förstärker tunnelbanan på bland andra röda linjen och rekommenderar alla att ta tunnelbana inom innerstan. Vi har även satt in bussar, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på SL.
Det är företaget Otis som levererat rulltrapporna efter en upphandling av Trafikverket, men vd:n vill inte ställa upp på en intervju utan hänvisar till ett pressmeddelande som ska skickas ut under dagen.
– Jag kan inte kommentera ytterligare, det är en pågående utredning, säger Otis vd Diego Garcia till SVT Nyheter.